Eksplorasi Peran Guru dalam Pemilihan Metode Pembelajaran yang Sesuai dengan Karakteristik Siswa

Authors

  • Khalisatun Husna Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Tiara Lubis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Fikri Hamdi Siregar Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Abdul Fattah Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.62383/realisasi.v2i3.735

Keywords:

Factors, Learning, Methods

Abstract

The learning method is a systematic and orderly process carried out by teachers or educators in delivering material to their students. Through the learning method, it is expected that the teaching and learning process can run well. Thus, it is very important for an educator to know the methods in learning so that students feel more enthusiastic when participating in learning in the classroom. In addition, choosing the right method makes students not quickly feel bored or tired when participating in teaching and learning activities in the classroom. The purpose of writing this article is to find out how a teacher chooses a learning method. The method in this study is qualitative narrative, with data collected from the results of semi-structured interviews with a teacher. The results of this study indicate that there are 2 factors that a teacher can consider in choosing a learning method, namely internal and external factors. Internal factors include student characteristics, facilities and infrastructure, teacher experience and skills, and learning objectives. Then external factors include the curriculum and learning environment.

References

Aulia, Akbar. (2021) Pentingnya Kompetensi Pedagogik Guru, Jurnal Pendidikan Guru , UIKA Bogor vol. 2, No. 1, Januari 2021, hlm. 23-30

Damayanti, D., Rahmaniatul, A., Fauziah, R. R. ., & Prasetyo, T. (2024). Peran guru dalam Pembentukan karakter Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Bahasa Indonesia. Karimah Tauhid, 3(9), 9896–9904. https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v3i9.14561.

Estari, A. W. (2020). Pentingnya Memahami Karakteristik Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran. Sosial, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series. 3, 139-144.

Hanafi, M. (2017). Membangun Profesionalisme Guru dalam Bingkai Pendidikan Karakter. Jurnal Ilmu Budaya. 5 (1).

Hoesny, M. U. & Darmayanti, R. (2021). Permasalahan dan Solusi untuk Meningkatkan Kompetensi dan Kualitas Guru: Sebuah Kajian Pustaka. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 11(2) 124.

Lubis, I. I., Anwar, A., & Sakinah, D. (2023). Kemampuan Guru Pendidikan Agama Islam dalam Memahami Karakteristik Peserta Didik. Jurnal Basicedu, 7(4), 2108–2115. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i4.5726

Mulyani, H., & Insani, M. N. (2023). Kompetensi guru sekolah penggerak dalam menyusun modul ajar Kurikulum Merdeka. Jurnal Lingkar Mutu Pendidikan, 20(1), 1-10. https://doi.org/10.54124/jlmp.v20i1.95.

Pohan, S. (2020). Manajemen Kelas Dan Efektivitas Pembelajaran. Bunayya: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 108-124.

Rahmi, A., Rosyidah, S., Mukhoyyaroh, F. R., Damayanti, I., Salsabila, S., & Istiningsih, I. (2022). Pengembangan Profesionalitas Guru dalam Memahami Karakter Siswa Sekolah Dasar. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(2), 113-126. https://doi.org/https://doi.org/10.35878/guru.v2i2.400.

Rosida, U., Pratiwi, R. M., Natagara, S. F., Andari, U. F., Dewi, W. A. R., Sari, R. P., & Soekamto, H. (2023). Pengaruh lama pengalaman mengajar terhadap keterampilan menjelaskan seorang guru. Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 3(6), 636-640. https://doi.org/10.17977/um063v3i6p636-640.

Sari, D. M., Hasibuan, H. (2023). Karakteristik Teori-Teori Pembelajaran Dalam Proses Pendidikan. Jurnal Riyadhah, 1(1).

Septiana, N. N., Khoiriyah, Z., & Shaleh. (2024). METODE PENELITIAN STUDI KASUS DALAM PENDEKATAN KUALITATIF. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(04), 233 - 243. https://doi.org/10.36989/didaktik.v10i04.5181.

Silaban, R. A., Ilahi, A., Effendi, E., Sari, M. N., Putri, R. T. H., Syarifah, H., ... & Sinaga, D. (2024). Gaya Belajar Peserta Didik. Penerbit Mifandi Mandiri Digital, 1(01).

Usman, S. S. (2023). PERAN GURU DALAM KARAKTERISTIK PEMBELAJARAN PADA SISWA DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 73-86. Retrieved from https://jurnal.umpwr.ac.id/jpd/article/view/3092.

Yuliana. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Materi Adaptasi Makhluk Hidup melalui Model Pembelajaran STAD Kelas 51 SD N 2 Kauman. PINISI: Jurnal of Teacher Profesional 2(3).

Downloads

Published

2025-06-26

How to Cite

Khalisatun Husna, Tiara Lubis, Fikri Hamdi Siregar, & Abdul Fattah Nasution. (2025). Eksplorasi Peran Guru dalam Pemilihan Metode Pembelajaran yang Sesuai dengan Karakteristik Siswa. Realisasi : Ilmu Pendidikan, Seni Rupa Dan Desain, 2(3), 107–118. https://doi.org/10.62383/realisasi.v2i3.735

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.