Pengembangan Video Animasi dan Game Open The Boks Berbasis IT di MTS Islamiyah Palangka Raya

Authors

  • Winda Winda Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Anisa Anisa Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Abdul Aziz Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Dewi Aulia Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Muhammad Hasan Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.62383/realisasi.v1i4.364

Keywords:

Animated Videos, Open the Box Game, MTS, ADDIE

Abstract

Learning is still teacher-focused, students often feel bored in learning, especially learning fiqh, therefore this study aims to increase student activeness in fiqh learning at MTs Islamiyah through the development of learning media in the form animation videos and games “Open the Box”. Learning that still focuses on the teacher causes students to feel bored and lackluster. By utilizing technology, this research develops interesting interactive media to support the teaching and learning process. The method used is research and development (R&D) with the ADDIE model. The results showed that the use animated videos and educational games can increase student motivation and engagement in fiqh learning.

References

Afifuddin, A., Santosa, B., Kuat, T., & Mahmudah, F. N. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif “Guru 3D” pada Mata Pelajaran Animasi 3 Dimensi. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 4(2), 1013–1027. https://doi.org/10.54373/imeij.v4i2.323

Agustien, R., Umamah, N., & Sumarno, S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Dua Dimensi Situs Pekauman di Bondowoso Dengan Model Addie Mata Pelajaran Sejarah Kelas X IPS. Jurnal Edukasi, 5(1), 19. https://doi.org/10.19184/jukasi.v5i1.8010

Andrasari, N. A. (2022). Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Kinemaster Bagi Guru Sd. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 7(1), 36–44.

Arrosyad, M. I., Antika, D., Dzulqa, E. T., Balqis, M., Muhammadiyah, U., & Belitung, B. (2023). Analisis Penggunaan Wordwall Sebagai Media Pembelajaran Terpadu untuk Meningkatkan Daya Tarik Belajar Siswa di Sekolah Dasar. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary, 1, 414–423. https://journal.csspublishing/index.php/ijm

Darojat, A. A., & Martani, W. (2023). Stress Akademik Sebagai Mediator Hubungan Antara Regulasi Emosi dan Problematic Internet Use pada Siswa SMP. Acta Psychologia, 4(1), 48–56. https://doi.org/10.21831/ap.v4i1.60610

Ernawati, I. (2017). Uji Kelayakan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Administrasi Server. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 2(2), 204–210. https://doi.org/10.21831/elinvo.v2i2.17315

Kurnia, F. (2023). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran di SMA Bayt al-Hikmah Pasuruan. Tarbawi : Jurnal Studi Pendidikan Islami, 11(1), 07–23. https://doi.org/10.55757/tarbawi.v11i1.312

Magdalena, I., Sundari, T., Nurkamilah, S., Ayu Amalia, D., & Muhammadiyah Tangerang, U. (2020). Analisis Bahan Ajar. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 311–326. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara

Maghfiroh, R., Saputro, A. D., Setiyawan, A., & Nailasariy, A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran PAI dan Budi Pekerti Berbasis Powtoon Materi Kejujuran Kelas 2 SD. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan Islam, 21(1), 23–35. https://doi.org/10.35905/alishlah.v21i1.5583

Marpaung, S. N., Naibaho, F. R., Sitorus, H., Agama, I., Negeri, K., Tarutung, I., Raya, J., Siborongborong, T., Silangkitang, K., Sipahutar, D., & Sipoholon, K. (2024). Pengaruh Pengunaan Media Audiovisual oleh Guru PAK terhadap Minat Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Sianjur Mula-Mula Kabupaten Samosir Tahun Pembelajaran 2023 / 2024. 4(4).

Miftakhul Jannah, & Eli Masnawati. (2024). Penerapan Aplikasi Wordwall untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial (Jupendis), 2(4), 173–183. https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i4.2241

Novyanti, Dewi, H. I., & Winata, W. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Aplikasi Wordwall Untuk Meningkatkan Kreativitas Kognitif Anak Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Instruksional, 4(1), 27–33.

Nusa Bhakti, B., Nurfaizal, Y., & Anwar, T. (2021). Analisis Komparasi Teknik Rendering Blender Render Dan Cycles Render Pada Video Animasi 3d Tentang Alat Pencernaan Manusia. Technomedia Journal, 6(2), 188–196. https://doi.org/10.33050/tmj.v6i2.1723

Rahmawati, B. F., Badarudin, B., & Hadi, M. S. (2020). Penggunaan Media Interaktif Power Point Dalam Pembelajaran Daring. Fajar Historia: Jurnal Ilmu Sejarah Dan Pendidikan, 4(2), 60–67. https://doi.org/10.29408/fhs.v4i2.3135

Riza Faishol, Bey Arifin Sidon, Taufiki Rochman, M. B. N. W. (2023). Efektivitas Penggunaan Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqih. MUMTAZ: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2.

Rozikin, M., Christina, S., Hartati, Y., Surabaya, U. N., Gedangan, S. M. A. N., Wetan, K. L., Kampus, J., & Unesa, L. (2024). Penerapan Media Matras Bidang Miring untuk Meningkatkan Hasil Belajar Guling Depan dan Guling Belakang Kelas X-10 SMAN 1 Gedangan Sidoarjo. 4(4).

Sun’iyah, S. L. (2020). Media Pembelajaran Daring Berorientasi Evaluasi. Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan Dan Humaniora, 7(1), 1–18.

Winarni, S., Kumalasari, A., Marlina, M., Rohati, R., & Hikmawati, H. (2022). Efektifitas Classdojo Untuk Mendukung Keterampilan 4C Dalam Pembelajaran Matematika Secara Virtual. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(1), 201. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i1.4411

Wisada, P. D., Sudarma, I. K., & Yuda S, A. I. W. I. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Berorientasi Pendidikan Karakter. Journal of Education Technology, 3(3), 140. https://doi.org/10.23887/jet.v3i3.21735

Yasmin, A. F., Sudikan, S. Y., & Hendratno, H. (2023). Literature Review Video Animasi Berbasis Budaya. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1), 249–255. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i1.815

Zunita, I., & Asmendri, A. (2023). Desain Pembelajaran Model Assure Berbasis Media Video Pembelajaran pada Mata Pelajaran Fiqih di MI. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 6(1), 17. https://doi.org/10.31764/pendekar.v6i1.9562

Published

2024-10-14

How to Cite

Winda Winda, Anisa Anisa, Abdul Aziz, Dewi Aulia, & Muhammad Hasan. (2024). Pengembangan Video Animasi dan Game Open The Boks Berbasis IT di MTS Islamiyah Palangka Raya . Realisasi : Ilmu Pendidikan, Seni Rupa Dan Desain, 1(4), 205–217. https://doi.org/10.62383/realisasi.v1i4.364