Pengaruh Model Pembelajaran Teams Game Tournament (TGT) Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah di MAN 3 Jombang
DOI:
https://doi.org/10.62383/realisasi.v2i2.599Keywords:
Learning Outcomes, Motivation, Team Games Tournament (TGT)Abstract
This study aims to determine the effect of Teams Games Tournament (TGT) learning model on the motivation and learning outcomes of grade X students in History subjects at MAN 3 Jombang. The background of this study is the low motivation of students to learn due to the use of conventional learning models that tend to make students passive, bored, and less interested. The TGT model is considered an alternative because it can increase students' active involvement in the learning process. This research used a quantitative approach with quasi experiment method. The research samples were students from class X-11, which was the experimental class, and X-15, which was the control class. Data collection techniques included questionnaires, tests, and documentation. Data analysis was done by prerequisite test (normality and homogeneity), Independent Sample t-Test test, and MANOVA test. The results showed that the TGT learning model had a significant effect on learning motivation, with the value of tcount (9.180) > ttable (2.022) and Sig. 0,000 < 0,05. In addition, TGT also has a significant effect on learning outcomes, with tcount (7.979) > ttable (2.022) and Sig. 0,000 < 0,05. Simultaneously, TGT affects student motivation and learning outcomes based on MANOVA test (Sig. 0.000 < 0.05).
References
Afandi, Muhamad. 2016. Evaluasi Pembelajaran Sekolah Dasar. Semarang: UNISSULA.
Agung, Anak, Silvia Novitasari, Anak Agung, Istri Agung, and Ovy Dwijayanthi. 2024. “Peran Pendidikan Dalam Meningkatkan Pemahaman Generasi Muda Mengenai Tantangan Dan Peluang Menuju Indonesia Emas 2045 Pendahuluan.” Jhr 247: Abdimas 2(3):1–7.
Aini, Fadhillah Quratul, Rahmi Yuli, Andini Hasibuan, and Gusmaneli Gusmaneli. 2024. “Pendidikan Karakter Sebagai Landasan Pembentukan Generasi Muda.” 3(4).
Akbar, Reza, U. Sulia Sukmawati, and Khairul Katsirin. 2024. “Analisis Data Penelitian Kuantitatif.” Jurnal Pelita Nusantara 1(3):430–48. doi: 10.59996/jurnalpelitanusantara.v1i3.350.
Arlina dkk. 2023. “Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Team Games Tournament (TGT) Pada Pembelajaran SKI Kelas V Di Sekolah MIS Al-Amin Tembung.” Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika Vol 1(No 4):Hal l 21-32.
Chotimah, Chusnul, and Dita Hendriani. 2024. “Strategi Guru IPS Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas VIII Di MTS Ma’arif NU Blitar.” Jurnal Ilmu Pendidikan Islam 2(3):233–41.
Haq Azhar. 2018. “Motivasi Belajar Dalam Meraih Prestasi.” Jurnal Pendidikan Islam Victratina 3(1):193–214.
Hasan, S. Hamid. 2012. “Pendidikan Sejarah Untuk Memperkuat Pendidikan Karakter.” Paramita: Historical Studies Journal 22(1):81–95.
Leonard, and Kiki Dwi Kusumaningsih. 2009. “PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TEAMS-GAMES TOURNAMENTS (TGT) TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR BIOLOGI PADA KONSEP SISTEM PENCERNAAN MANUSIA.” Faktor Exacta 2.
Miela, Desyana, Ikha Listyarini, and Ratih Monica Purwaningrum. 2024. “IMPLEMENTASI MODEL TEAMS GAMES TOURNAMENT (TGT) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN LITERASI SISWA KELAS V SDN PEDURUNGAN LOR 02.” BIOnatural 11(2):57–66.
Motoh, Theopilus C., Hamna, and Kristina. 2022. “Penggunaan Video Tutorial Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Tolitoli.” Jurnal Teknologi Pendidikan Madako 01(01):1–17.
Mumtaza, Ni’ima Aulia. 2024. “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Fikih Peserta Didik Mi Al-Hidayah 02 Betak Kalidawir Tulungagung.” UIN Sayyid Ali Rahamatullah.
Nasda, Elvia. 2021. “Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sejarah Pokok Bahasan Kerajaan Malaka Dengan Menggunakan Metode Brainstorming Di Kelas X Is-3 Sma Negeri 1 Stm Hilir Tahun Pelajaran 2019/2020.” Jurnal Guru Kita PGSD 5(3):108. doi: 10.24114/jgk.v5i3.26842.
Natania Rambu Baba Niria, Yohana Makaborang, and Anita Tamu Ina. 2023. “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (TGT) Berbantuan Media Poster Terhadap Hasil Belajar IPA Terpadu Di SMP Negeri 1 Waibakul.” Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi 2(2):239–43. doi: 10.47233/jpst.v2i2.713.
Noor, Juliansyah, and Mulyono. 2020. “Pengaruh Motivasi, Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Sekretariat DPRD Di Kabupaten Lebak.” Journal of Management Studies 7(1):23–34.
Nugraha, Cantika Putri, and Waspodo Tjipto Subroto. 2020. “Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) Dengan Media Role Card Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Kediri.” Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE) 8(3):70–75. doi: 10.26740/jupe.v8n3.p70-75.
Purni, Titik. 2023. “Pentingnya Pendidikan Sejarah Sebagai Penguat Pendidikan Yang Berkarakter.” Krinok: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Sejarah 2(1):190–97. doi: 10.22437/krinok.v2i1.24723.
Sari, Ayu Atika, Yolanda Rossey, Wahdan Najib, Keaktifan Siswa, and Hasil Belajar Kognitif. 2024. “PENGGUNAAN MODEL KOOPERATIF TGT.” Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran 7:13815–22.
Wiranda Dwi Agustin, Fitri Umardiyah, and M. Farid Nasrulloh. 2024. “Pengaruh Pembelajaran TGT Menggunakan Kartu Permainan Luck and Ability Terhadap Motivasi Belajar Siswa SMP Pada Materi Statistik.” Griya Journal of Mathematics Education and Application 4(1):82–90. doi: 10.29303/griya.v4i1.434.
Yogi Fernando, Popi Andriani, and Hidayani Syam. 2024. “Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.” ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan 2(3):61–68. doi: 10.59246/alfihris.v2i3.843.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Realisasi : Ilmu Pendidikan, Seni Rupa dan Desain

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.