Pengembangan Media Pembelajaran Seni Budaya Materi Seni Rupa Kelas X Berbasis Flipbook di SMA Adabiah 1 Padang

Authors

  • Wahyu Darpindo Universitas Negeri Padang
  • Yahya Yahya Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.62383/realisasi.v1i4.303

Keywords:

Flipbook, Fine Arts, Learning, Media Development

Abstract

The purpose of this research is to create fine art learning materials for Adabiah 1 Padang High School's grade X pupils using Flipbooks. The background of this study is the lack of enthusiasm among students to learn fine arts using traditional package books, which are generally seen as dull. The steps of analysis, design, development, implementation, and evaluation are all included in the 4-D model, which is the research approach utilized in development (Research and Development). The outcomes demonstrated how well Flipbook-based learning resources increased students' motivation to learn and helped them comprehend the ideas behind two- and three-dimensional fine arts.   The implication of this research shows that Flipbook can be an alternative learning media that is interesting and effective, as well as relevant to learning needs in the digital era. The conclusion of this study is that Flipbook has high validity and practicality as a learning media, which can be implemented in fine arts learning in schools.

References

Aperta, M., & Amini, R. (2021). Pengembangan media pembelajaran tematik terpadu berbasis Kvisoft Flipbook Maker Pro di kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1025-1032.

Aqidatul, I. (2018). Penggunaan media flipbook maker dalam proses pembelajaran PAI di SMP Negeri 39 Surabaya (Skripsi, UIN Sunan Ampel Surabaya).

Bangsawan, I. P. R. (2018). Minat baca siswa. Dinas Pendidikan, Pemuda, Olahraga, dan Pariwisata Kabupaten Banyuasin.

Christianti, M. (2011). Pembelajaran anak usia dini dengan pendekatan proyek. Dinamika.

Dahar, R. W. (2006). Teori-teori belajar & pembelajaran. Erlangga.

Ismiyanto, P. C. S. (2017). Strategi pembelajaran seni rupa. Jurusan Seni Rupa FBS Unnes.

Nisa, I. A. (2023). Pengembangan media flipbook terintegrasi Canva berbasis project-based learning (PjBL) pada tematik materi poster (Disertasi, IAIN Salatiga).

Racmat, S., & Nugraha, R. A. (2010). Seni budaya VII, VIII, IX. PT. Heksa Prima Abadi.

Rahma, N. R., Umar, U., & Kusnadi, U. (2023). Pengembangan media pembelajaran flipbook materi seni tari kreasi pada mata pelajaran SBDP di sekolah dasar. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(4), 215-232.

Ramyani, E. (2021). Pengembangan e-modul berbasis Android menggunakan Flipbook Maker pada materi Teorema Pythagoras siswa kelas VIII MTs Muhammadiyah Batusangkar (Skripsi, IAIN Batusangkar).

Sa’diyah, K. (2021). Pengembangan e-modul berbasis digital flipbook untuk mempermudah pembelajaran jarak jauh di SMA. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4).

Sadiman, A. S., Rahardjo, R., Haryono, A., & Rahardjito. (2011). Media pendidikan, pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. PT. Raja Grafindo Persada.

Setyobudi, A. (2007). Peran serta Bank Indonesia dalam pengembangan usaha mikro, kecil, dan menengah (UMKM). Buletin Hukum Perbankan dan Kebanksentralan, 5(2), Agustus.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif dan R&D. Alfabeta.

Sulastri, E. (2019). 9 aplikasi metode pembelajaran. Guepedia.

Sumantri, M. S. (2015). Strategi pembelajaran teori & praktik di tingkat pendidikan sekolah dasar. PT. Rajagrafindo Persada.

Sy, N. A., et al. (2021). Pengembangan media e-modul menggunakan Flipbook Creator pada mata pelajaran KKPI (Keterampilan Komputer dan Pengelolaan Informasi) untuk siswa SMK. Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 2(2).

Trianto. (2013). Mendesain model pembelajaran inovatif-progresif: Konsep, landasan, dan implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) (Ed.1 Cet. 3). Kencana Prenada Media Group.

Published

2024-08-21

How to Cite

Wahyu Darpindo, & Yahya Yahya. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Seni Budaya Materi Seni Rupa Kelas X Berbasis Flipbook di SMA Adabiah 1 Padang. Realisasi : Ilmu Pendidikan, Seni Rupa Dan Desain, 1(4), 15–28. https://doi.org/10.62383/realisasi.v1i4.303

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.