Pelaksanaan Pembelajaran Ansambel Sejenis di Kelas VII.1 SMP Negeri 43 Padang

Authors

  • Fadhila Rizky Maharani Universitas Negeri Padang
  • Syeilendra Syeilendra Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.62383/abstrak.v2i3.598

Keywords:

Implementation, Learning, Similar Ensemble

Abstract

The aim of this study is to understand and explain the implementation process of ensemble learning of the same type in class VII.1 of SMP Negeri 43 Padang. This research falls into the category of qualitative research using descriptive methods. The researcher themselves serve as the main instrument in this study, supported by writing tools and a camera. Data is obtained through literature review, observation, interviews, and documentation. The data analysis process includes data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions from the data. At the planning stage, the teacher prepares learning tools according to the independent curriculum included in the teaching module. At the implementation stage of the same ensemble, the teacher uses lecture, question and answer, practice, and demonstration methods. The learning media used by the teacher includes the melodica and the score for the song "Kambanglah Bungo". At the assessment stage, the teacher conducts diagnostic and formative assessments. In the practical assessment of the melodica ensemble, many students experience difficulties, especially in reading the score, fingering techniques, and maintaining the tempo. Furthermore, the lack of enrichment and remedial measures during the assessment process impacts students' development, both for those who have not achieved competencies and those who have already understood them.

References

Annur, M. F., & Hermansyah, H. (2020). Analisis kesulitan mahasiswa pendidikan matematika dalam pembelajaran daring pada masa pandemi COVID-19. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, 11(2), 195–201.

Bahtera, R. A., & Syeilendra, S. (2023). Hubungan hasil belajar teori musik dasar dengan keterampilan bermain musik dalam ansambel. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(6), 126–134.

Banoe, P. (2003). Kamus musik. Kanisius.

Cintya, S., & Syeilendra, S. (2018). Pembelajaran musik ansambel siswa kelas VIII 1 di SMP Negeri 3 Koto Baru Dharmasraya. Jurnal Sendratasik, 7(2), 69–74.

Departemen Pendidikan Nasional. (2003). Undang-Undang RI No. 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Depdiknas.

Evasanti, N., & Kumara, A. (2015). Bermain musik ansambel dan perilaku asertif dalam belajar sight reading. Gadjah Mada Journal of Psychology (GamaJoP), 1(2), 82–95.

Hamalik, O. (2004). Proses belajar mengajar. Bumi Aksara.

Julita, W. R., & Syeilendra, S. (2020). Pengaruh sarana dan prasarana pembelajaran seni budaya terhadap hasil belajar siswa di kelas VIII SMP Negeri 4 Kota Pariaman. Jurnal Sendratasik, 9(1), 42–49.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2020). Kajian pengembangan profil pelajar Pancasila.

Marcelindo, D., & Syeilendra, S. (2024). Pelaksanaan pembelajaran musik ansambel sejenis di kelas X AKL SMK Negeri 1 Painan. Misterius: Publikasi Ilmu Seni dan Desain Komunikasi Visual, 1(4), 1–8.

Nugroho, A. W. A. (2018). Pembelajaran ansambel musik campuran di SMP Negeri 5 Yogyakarta sebagai sarana toleransi (Tesis doktoral, Institut Seni Indonesia Yogyakarta).

Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan pembelajaran. FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333–352.

Purnomo, W., & Subagyo, F. (2010). Terampil bermusik. Pusat Pembukuan Kementerian Pendidikan Nasional.

Sachari, A. (2002). Estetika: Makna, simbol dan daya. Penerbit ITB.

Sanjaya, R. N., Mering, A., & Muniir, A. (2019). Analisis pembelajaran ansambel musik campuran di SMP Negeri 5 Yogyakarta sebagai sarana toleransi. Tanpa jurnal atau penerbit (harap dilengkapi).

Satria, E., Sa’ud, U. S., Sopandi, W., Tursinawati, T., Rahayu, A. H., & Anggraeni, P. (2022). Pengembangan media animasi interaktif dengan pemograman Scratch untuk mengenalkan keterampilan berpikir komputasional. Jurnal Cerdas Proklamator, 10(2), 217–228.

Sudjana. (2005). Metode statistika. Tarsito.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian kualitatif. Alfabeta.

Sunardi. (2013). Penanaman nilai kedisiplinan melalui kegiatan ekstrakurikuler Pramuka di SMPN 2 Pontianak. Jurnal Pendidikan.

Suryosubroto, B. (2009). Proses belajar mengajar di sekolah. PT Rineka Cipta.

Syeilendra, S. (2012). Instrumen musik Talempong Minangkabau dalam kajian organologis. Komposisi: Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra, dan Seni, 10(1), 1–11.

Syeilendra, S. (2020). Belajar pianika pada pembelajaran seni musik di kelas VIII SMP Negeri 12 Kabupaten Solok Selatan. Jurnal Sendratasik, 9(4), 223–236.

Downloads

Published

2025-04-28

How to Cite

Fadhila Rizky Maharani, & Syeilendra Syeilendra. (2025). Pelaksanaan Pembelajaran Ansambel Sejenis di Kelas VII.1 SMP Negeri 43 Padang. Abstrak : Jurnal Kajian Ilmu Seni, Media Dan Desain, 2(3), 15–26. https://doi.org/10.62383/abstrak.v2i3.598

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.