Meningkatkan Hasil Belajar Praktek Tari Galombang Melalui Media Audio Visual di Kelas VII (A) SMP Negeri 22 Padang
DOI:
https://doi.org/10.62383/abstrak.v1i6.400Keywords:
Galombang Dance, Audio Visual, Dance Practice Learning OutcomesAbstract
The purpose of this study is to find out students' dance skills after using a video platform in learning Galombang dance in class VII (A) SMP Negeri 22 Padang. This type of research is classroom action research. This research uses 2 cycles which include planning, implementation, observation and reflection. Data collection methods include observations, interviews and documents. The data was analyzed using a percentage formula. The results of the study prove that the use of visual media in dance education can increase learning outcomes and facilitate learning. It is said that students' abilities have increased from cycle I to cycle II, namely in cycle I the average score is 81.72, the percentage (44%) of students have achieved compliance, but (56%) of students. In the second cycle, students increased and reached KKM > 78, with an average score of 96.33 and the percentage (100%). Therefore, all students should achieve KKM > 78. It is known that practice in the classroom using props adds to the learning results of Galombang dance cultural arts students. In this way, video and audio platforms should be used to transform the teaching and learning environment to be more efficient, effective and engagingReferences
Andewi, K. (2019). Mengenal Seni Tari. Semarang: Mutiara Aksara.
Arikunto, Suharsimi. (2017). Pengembangan Instrumen Penelitian dan Penilaian Program . Yogyakarta : Pustaka Pelajar.
Briggs, (2013). Media pembelajaran. Jakarta: Pt. Raja Grafindo Persada.
Endang Sri Wahyuni, (2020). Model Pembelajaran Mastery Learning Upaya. Peningkatan. Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta : CV. Budi Utama
Fatria, F. (2017). Penerapan Media Pembelajaran Google Drive Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(1), 138-144.
Hartono, H., & Syeilendra, S. (2020). Pelaksanaan Pembelajaran Musik Talempong Pacik Di Kelas Viii-1 Smp Islam Al-Azhar Kota Padang. Jurnal Sendratasik, 10(1), 168-177.
Haryani, R. I., Jaya, I., & Yulsyofriend, Y. (2019). Pembentukan Karakter Tanggung Jawab Di Taman Kanak-Kanak Islam Budi Mulia Padang. Jurnal Ilmiah Potensia, 4(2), 105-114.
Haryani, R. I., Jaya, I., & Yulsyofriend, Y. (2019). Pembentukan Karakter Tanggung Jawab Di Taman Kanak-Kanak Islam Budi Mulia Padang. Jurnal Ilmiah Potensia, 4(2), 105-114.
Khairunisa, W., Yuliasma, Y., & Desfiarni, D. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Tari Siswa Dengan Menggunakan Media Audiovisual di Kelas VII SMP Negeri 2 Tanjung Mutiara. Jurnal Sendratasik, 7(2), 35-41.
Khasanah, U., & Nugraheni, E. A. (2022). Analisis Minat Belajar Matematika Siswa Kelas Vll Pada Materi Segiempat Berbantuan Aplikasi Geogebra di SMP Negeri 239 Jakarta. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 181-190.
Listari, F. F. (2017). Penerapan Media Pembelajaran Google Drive Dalam Pembalajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, 2(1), 136-140.
Makki, M. I., & Aflahah, A. (2019). Konsep Dasar Belajar dan Pembelajaran.
Makki, M. I., & Aflahah, A. (2019). Konsep Dasar Belajar dan Pembelajaran.
Maryamah, M., & Effendy, M. H. (2019). Penerapan media audio visual dalam pembelajaran keterampilan membaca cepat pada siswa kelas XI di MA Al-Falah Tlanakan Pamekasan. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1), 1-9.
Maryamah, M., & Effendy, M. H. (2019). Penerapan media audio visual dalam pembelajaran keterampilan membaca cepat pada siswa kelas XI di MA Al-Falah Tlanakan Pamekasan. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1), 1-9.
Novi Mulyani, M. (2016). Pendidikan Seni Tari Anak Usia Dini. Cilacap: Gava Media.
Nurhasanah, S. (2024). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Keterampilan Menyimak Cerita di Kelas IV Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3), 3497-3504.
Sanjaya. (2015.) Model Pengajaran dan Pembelajaran. Bandung: CV Pustaka Setia.
Saudina, M. (2019). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Mahasiswa Dalam Menggunakan Go-Food Di Kota Jambi (Doctoral dissertation, STIKOM Dinamika Bangsa).
Sinta, R., & Mansyur, H. (2020). Bentuk Penyajian Tari Galombang pada Acara Pesta Perkawinan di Jorong Koto Kociak Nagari Tujuah Koto Talago Kecamatan Guguak Kabupaten Limapuluh Kota. Jurnal Sendratasik, 9(4), 213-221.
Suryani, N. A., Sakti, I., & Purwanto, A. (2018). Perbedaan Hasil Belajar Antara Model Pembelajaran Clis (Children’S Learning in Science) dengan menggunakan Media Kit IPA di SMP Negeri 21 Kota Bengkulu. PENDIPA Journal of Science Education, 2(1), 113-116.
Syaiful Bahari Djamarah Dan Aswan Zain. (2020). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Tasbihah, N. L., & Suprijono, A. (2021). Pengaruh pembelajaran daring berbasis media virtual tour to museum terhadap motivasi siswa belajar IPS di kelas VIII SMPN 1 Gresik. Dialektika Pendidikan Ips, 1(1), 16-25.
Wahyuni, S. (2020). Penerapan Permainan Maze dalam Pembelajaran untuk Pengembangan Kognitif Anak di TK PKK Jalmak Desa Jalmak Kecamatan Pamekasan Kabupaten Pamekasan Jawa Timur (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Madura).
Yolandasari, M. B. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas II A MI Unggulan Miftahul Huda Tumang Cepogo Boyolali Tahun Pelajaran 2019/2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Abstrak : Jurnal Kajian Ilmu seni, Media dan Desain

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.