Penggunaan Media Audiovisual Pada Pembelajaran Seni Musik di Kelas VIII A SMPN 35 Kerinci
DOI:
https://doi.org/10.62383/abstrak.v1i6.429Keywords:
Audiovisual Media, Music Arts, Interactive LearningAbstract
This study aims to describe the use of Audiovisual Media in Music Arts Learning in class VIII A SMP Negeri 35 Kerinci. The low ability of students to understand music art materials is known to be influenced by the less optimal use of audiovisual media by teachers, which is caused by limited infrastructure facilities and access to technology in schools. This study uses a descriptive qualitative method, where data is collected through observation and assessment of student learning outcomes. The use of this media not only makes it easier for students to understand the material but also increases their activeness in class. The findings of this study confirm that audiovisual media plays an important role in learning music art, especially in improving motivation and learning outcomes. Infrastructure support and access to technology are crucial factors in the effectiveness of the use of this media in teaching and learning activities
References
Djamarah, S. B., & Zain, A. (2010). Strategi belajar mengajar. Rineka Cipta.
Fatria, F. (2017). Penerapan media pembelajaran Google Drive dalam pembelajaran bahasa Indonesia. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra, 2(1), 138-144.
Firdaus, E., Purba, R. A., Kato, I., Purba, S., Aswan, N., Karwanto, K., & Chamidah, D. (2021). Manajemen mutu pendidikan. Yayasan Kita Menulis.
Hamalik, O. (2003). Proses belajar mengajar. Bumi Aksara.
Inkiriwang, R. R. (2020). Kewajiban negara dalam penyediaan fasilitas pendidikan kepada masyarakat menurut undang-undang nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional. Lex Privatum, 8(2), 143-153.
Juita, R. (2023). Pengaruh media audiovisual berbasis internet terhadap hasil belajar seni musik di kelas X SMAN 1 Luhak Nan Duo Kabupaten Pasaman Barat (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang).
Kusumadewi, L. F., & Suharto, S. (2010). Peningkatan hasil belajar seni musik dengan media audio visual melalui metode bervariasi. Harmonia: Journal of Arts Research and Education, 10(2).
Lestari, I., & Anggraini, H. I. (2021). Manajemen berbasis sekolah dalam pendidikan saat ini. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(03), 171-177.
Murcahyanto, H. (2024). Inovasi pembelajaran musik melalui audio visual berbasis multimedia interaktif. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 8(1), 262-271.
Ngalim Purwanto, M. (2004). Psikologi pendidikan. PT Remaja.
Piaget, J. (2013). The construction of reality in the child (Vol. 82). Routledge.
Purba, S., Subakti, H., Kato, I., Chamidah, D., Muntu, D. L., Cecep, H., Situmorang, K., & Saputro, A. N. C. (2021). Teori manajemen pendidikan. Yayasan Kita Menulis.
Rosdakarya, Sutrisno Budi. (2007). Peningkatan motivasi belajar seni musik siswa kelas XI melalui penggunaan komputer dan metode bervariasi di SMA Negeri 1 Gubug Kabupaten Grobogan tahun pelajaran 2006/2007 (Skripsi). Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Semarang.
Ruben, H., Edu, F., & Sihotang, S. (2019). Pelatihan peningkatan bermain musik keyboard dan drum pemuda Gereja Bethel Indonesia Aek Natolu. Pneumata: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 1(1), 1-7.
Rusman, dkk. (2015). Pembelajaran berbasis teknologi informasi dan komunikasi.
Slameto. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Rineka Cipta.
Sugiyono. (2018). Metode penelitian kombinasi (Mixed Methods). CV. Alfabeta.
Sutrisno Hadi. (2007). Meningkatkan hasil belajar musik Nusantara dengan menggunakan media audio visual siswa kelas VIII SMP H. Israti Semarang tahun pelajaran 2006/2007 (Skripsi). Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Semarang.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Abstrak : Jurnal Kajian Ilmu seni, Media dan Desain

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.