Penciptaan Desain Karakter Tokoh Mitologi Asal Usul Suku Batak dengan Menggunakan Artstyle Manga Seinen

Authors

  • Chensin Agnes Lidya Sihotang Universitas Negeri Medan
  • Raden Burhan Surya Nata Diningrat Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.62383/filosofi.v2i2.612

Keywords:

Character Design, Batak Mythology, Seinen Manga, Digital Illustration

Abstract

This creation aims to design characters based on mythological figures from the origin story of the Batak tribe using the visual approach of the seinen manga art style. Batak mythology, which is rich in cultural values and ancestral narratives, is explored through a visual style that resonates with contemporary audiences. The seinen manga style is chosen due to its realistic, emotional, and thematically mature characteristics, making it appropriate for depicting traditional myths without diminishing the respect for cultural beliefs and values. The methods applied in this character design process include literature studies on Batak mythology, visual analysis of the seinen manga style, and concept exploration through stages of digital art creation. The main characters depicted are Debata Bataraguru, Debata Soripada, and Debata Mangalabulan, accompanied by traditional attributes that represent the cultural values of the Batak tribe.

References

Adnyani, N. M. (2023). Ketuhanan dalam ajaran Hindu. Perkumpulan Acarya Hindu Nusantara (Pandu Nusa).

Aliyafi, M. S. (2018). “Rai Generasi” anak kecil sebagai inspirasi penciptaan karya seni lukis (Disertasi, Universitas Brawijaya).

Ansari, K., et al. (2022). Budaya & kepariwisataan Sumatera Utara. UnimedPress.

Ardini, N., et al. (2022). Ragam metode penciptaan seni. Eureka Media Aksara.

Awaludin, L. (2017). Hablumminallah hablumminannas sebagai sumber inspirasi penciptaan karya seni lukis (Disertasi, Institut Seni Indonesia Surakarta).

Butar-butar, F. (2022). Shonen dan seinen, apa bedanya? Student Activity BINUS. https://student-activity.binus.ac.id/himja/2022/10/shonen-dan-seinen-apa-bedanya/

Cartwright, M. (2012). Vishnu in mythology. World History Encyclopedia. https://www.worldhistory.org/Vishnu/

Chandra, S. (1998). Encyclopaedia of Hindu gods and goddesses. Sarup & Sons.

Civardi, G. (2017). Drawing the male nude. Search Press Limited.

Dewi, A. T. R., Aini, A. N., Sania, I., Nurpadilah, Y., & Supriyono, S. (2024). Rendahnya minat pada budaya lokal di kalangan remaja. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 23642–23649.

Doniger, W. (2025). Vishnu Hindu deity. Britannica. https://cdn.britannica.com/26/263826-050-715F0C83/Illustration-from-the-Mahabharata

Emmya, K. B. K., Kristian, S., & Jekmen, S. (2024). Fungsi dan motif ulos mangiring pada etnik Batak Toba: Kajian semiotika. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 11737–11743.

Firdaus, A. (2023). Keberhasilan diplomasi publik Jepang melalui budaya populer: Tantangan terhadap identitas nasional generasi muda Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 1(2).

Hermanudin, D. C., & Ramadhani, N. (2020). Perancangan desain karakter untuk serial animasi 2D “Puyu to the rescue” dengan mengadaptasi biota laut. Jurnal Sains dan Seni ITS, 8(2), F227–F233.

Lotus Sculpture. (2025). Shiva Hindu God of Destruction. https://www-lotussculpture-com.webpkgcache.com/doc

Lukis, K. S., & Supriyatno, H. (2011). Laporan tugas akhir: Ketuáan sebagai sumber inspirasi dalam penciptaan (Skripsi, Universitas Sebelas Maret).

Natesan, S. (2020). Ma Kali. Hindu American Foundation. https://www.hinduamerican.org/blog/ma-kali

Nieminen, M. (2017). Psychology in character design: Creation of a character design tool.

Ningsih, W., Karo, N. A. B., Simarmata, E. F., & Sinambela, Y. I. (2021). Eksplorasi legenda Tungkot Tunggal Panaluan suku Batak Toba sebagai bahan ajar bahasa dan sastra Indonesia. Jurnal Basataka (JBT), 4(2), 139–146.

Novica, D. R., & Hidayat, I. K. (2018). Kajian visual desain karakter pada maskot Kota Malang. Jurnal Art, Design, Art Education & Culture Studies, 3(2).

Parker, R. (2017). Greek gods abroad: Names, natures, and transformations (Vol. 72). University of California Press.

Parthasarathy, A. (2013). The symbolism of Hindu gods and rituals. A. Parthasarathy.

Raehana Putri, A. (2022). Pembuatan desain karakter petugas keamanan dan proses colouring dalam film seri animasi “Volcanid: The Rise of Garudha” (Disertasi, KODEPRODI190446#).

Rajarajan, R. K. K. (2021). Nāmāvaḷi of the Hindu gods and goddesses: Reciprocation and concordance.

Rajudin, R., Miswar, M., & Muler, Y. (2020). Metode penciptaan bentuk representasional, simbolik, dan abstrak (Studi penciptaan karya seni murni di Sumatera Barat, Indonesia). Gorga: Jurnal Seni Rupa, 9(2), 261.

Rori, R. A. Y., & Wahyudi, A. T. (2022). Proses kreatif pembuatan desain karakter dalam karya ilustrasi. Jurnal DKV Adiwarna, 1, 9.

Ruyattman, M., Waluyanto, H. D., & Zacky, A. (2013). Perancangan buku panduan membuat desain karakter fiksi dua dimensi secara digital. Jurnal DKV Adiwarna, 1(2), 12.

Saragih, D. A., Yulianto, Y., & Pakpahan, R. (2019). Kajian ornamen Gorga di rumah adat Batak Toba (Studi kasus: Di kawasan desa wisata Tomok, Huta Siallagan dan Huta Bolon di Kabupaten Samosir). Alur, 2(1), 1–14.

Sendico. (2024). What is seinen anime? Everything you need to know. Sendico. Diakses 18 September 2024, dari https://sendico.com/blog/posts/what-is-seinen-anime

Siallagan, I. P., Saragi, M. G., & Sinulingga, J. (2024). Fungsi dan makna Ulos Pucca dalam Batak Toba: Kajian semiotika. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8, 11811–11817.

Sihombing, R. M. T., Nurman, S., Indrawadi, J., & Dewi, S. F. (2024). Martarombo dalam interaksi sosial generasi muda suku Batak Toba. Journal of Education, Cultural and Politics, 4(3), 642–647.

Silalahi, T. F. (2023). Pasar Sukaramai Medan sebagai inspirasi penciptaan lukis cat air (Disertasi, Universitas Negeri Medan).

Simanjuntak, E. (2024). Penggunaan ulos sebagai talitali pada masyarakat Batak Toba: Kajian tradisi lisan (Doctoral dissertation, Universitas Sumatera Utara).

Situmorang, J. (2022). Mitologi Batak. Cahaya Harapan.

Triadi, N., Pradhikta, D., & Ds, M. (2021). Burung elang sebagai ide penciptaan karya seni lukis (Disertasi, Universitas Brawijaya).

Wahidati, L., Kharismawati, M., & Mahendra, A. O. (2018). Pengaruh konsumsi anime dan manga terhadap pembelajaran budaya dan bahasa Jepang. Izumi, 7(1), 1–10.

Wibowo, A. (2016). Mitologi sebagai tema dalam visualisasi karya seni grafis (Skripsi, Universitas Sebelas Maret).

Yulianti, I. (2021). Perancangan desain karakter Jole berbasis lokal Flores, Indonesia. Journal of Animation and Games Studies, 7(1), 63–72.

Downloads

Published

2025-05-27

How to Cite

Chensin Agnes Lidya Sihotang, & Raden Burhan Surya Nata Diningrat. (2025). Penciptaan Desain Karakter Tokoh Mitologi Asal Usul Suku Batak dengan Menggunakan Artstyle Manga Seinen. Filosofi : Publikasi Ilmu Komunikasi, Desain, Seni Budaya, 2(2), 101–108. https://doi.org/10.62383/filosofi.v2i2.612

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.