Perancangan Buku Panduan Sebagai Sarana Informasi Warisan Budaya Kuliner di Pasar Lama Tangerang untuk Kalangan Remaja Dewasa 17-25 Tahun
DOI:
https://doi.org/10.62383/filosofi.v1i3.249Keywords:
Guidebook, Culinary, Pasar Lama, TangerangAbstract
This guidebook is designed to introduce the culinary delights of Pasar Lama Tangerang to young adults aged 17-25 who may have a limited appreciation for culinary heritage due to a lack of informative media about Pasar Lama Tangerang's cuisine. The author has crafted the guidebook to be unique and engaging, providing various types of information. Additionally, the book offers an interactive element for readers, who can participate in a contest scheduled at specific times by placing stickers in the book once they have tried 50 different foods listed. The research methodology employs a qualitative approach, aiming to describe and obtain detailed data from field results, yielding in-depth and contextual insights. This research utilizes data collection methods such as interviews, questionnaires, direct observations of the research site, and literature searches for relevant journals and articles. The design methodology adopts the design thinking approach to find solutions through creative thinking, with iterative processes to address failures and create innovative work. The visual concept of the guidebook features a simple yet modern and cool design, supported by semi-realistic illustrations to enhance its appeal. The guidebook is expected to effectively convey information and broaden readers' knowledge about the culinary offerings of Pasar Lama Tangerang.
References
Apipah, A. N., & Widyastuti, D. T. (2023). Koridor Pecinan Dengan Karakter Foodscape Pada Kawasan Pasar Lama Kota Tangerang. TRANSFORM: Journal of Tropical Architecture and Sustainable Urban Science, 2(1), 124–131.
Beauty, A., & Erlyana, Y. (2022). PERANCANGAN BUKU BERJUDUL “MY ACNE JOURNEY, KENALI, ATASI, CEGAH JERAWAT” UNTUK REMAJA USIA 13-18 TAHUN DENGAN TEKNIK ILUSTRASI DIGITAL. Jurnal Dimensi DKV: Seni Rupa Dan Desain, 7(2), 143–162.
Everlin, S., & Erlyana, Y. (2020). Analisis Perubahan Desain Logo Gojek Tahun 2019. DESKOMVIS J. Ilm. Desain Komun. Vis. Seni Rupa dan Media, 1(1), 72-88.
Fitriani, R. (2021). Tinjauan Visual dalam Buku Kuliner Khas Pekalongan. Prosiding Konferensi Mahasiswa Desain Komunikasi Visual (KOMA DKV), 1(1), 507–513.
Marxalim, N. K., & Anggraini, D. (2023). PENERAPAN METODE DISPROGRAMMING & ARSITEKTUR SIMBIOSIS DALAM REDESAIN PASAR ANYAR TANGERANG DI KAWASAN PECINAN TANGERANG LAMA. Jurnal Sains, Teknologi, Urban, Perancangan, Arsitektur (Stupa), 4(2), 619–630. https://doi.org/10.24912/stupa.v4i2.21688
Nina Adlini, M., Hanifa Dinda, A., Yulinda, S., Chotimah, O., & Julia Merliyana, S. (2022). METODE PENELITIAN KUALITATIF STUDI PUSTAKA (Vol. 6, Issue 1).
Pradiatiningtyas, D. (2022). Perencanaan Strategis Kampung Kuliner Klaten Sebagai Salah Wisata Kuliner Kabupaten Klaten Dengan Kearifan Lokal. Khasanah Ilmu-Jurnal Pariwisata Dan Budaya, 13(2), 155–162.
Prasetyo, M. E., Everlyn, S., & Yunita, Y. (2023). Analisis semiotika pada produk kemasan kaleng kopi “Starbucks BPJS”. Jurnal Desain Komunikasi Visual Nirmana, 23(2), 106-112. https://doi.org/10.9744/nirmana.23.2.106-112.
Putra, R. W. (2021). Pengantar desain komunikasi visual dalam penerapan. Penerbit Andi.
Putra, S. J., & Ramadhan, I. (2021). SURGA KULINER PEDAS ! (STUDI KASUS PERANCANGAN BUKU KULINER NEGERI LOMBOK). Visualita Jurnal Online Desain Komunikasi Visual, 9(2). https://doi.org/10.34010/visualita.v9i2.3518
Rahayu, S., Diatmika, I. P. G., & Haryadi, W. (2022). ANALISIS POTENSI WISATA KULINER DALAM MENDUKUNG PEREKONOMIAN UMKM PESISIR SALIPER ATE DI KABUPATEN SUMBAWA. Jurnal Riset Kajian Teknologi Dan Lingkungan, 5(1), 1–8.
Rahmawaty, A., Diana, D., & Yuniarti, Y. (2023). Efektivitas Metode Pencampuran Warna Melalui Video Animasi Berbasis PowerPoint Terhadap Kemampuan Mengenal Warna Sekunder di Tk Sirajuddin Pontianak Barat. JEA (Jurnal Edukasi AUD), 9(1), 61. https://doi.org/10.18592/jea.v9i1.8934
Sakya Wijaya, J., & Soelaiman, L. (2023). MENINGKATKAN MINAT PENGUNJUNG UNTUK BERKUNJUNG KEMBALI KE SENTRA KULINER PASAR LAMA TANGERANG SEBAGAI DUKUNGAN TERHADAP PEREKONOMIAN UMKM. Jurnal Muara Ilmu Ekonomi Dan Bisnis, 7(1), 92–101. https://doi.org/10.24912/jmieb.v7i1.22789
Sihombing. (2017). Tipografi Dalam Desain Grafis (2nd ed.). PT Gramedia Pustaka Utama.
Suharjono, N. (2022). Pengaruh Inovasi Produk, Harga, Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Kuliner Di Pasar Lama Tanggerang. Jurnal IKRAITH-EKONOMIKA, 5(3), 295–303.
Tanu, J., & Hidajat, H. (2023). PERANCANGAN BUKU INFORMASI BERJUDUL “CERDAS MENGHADAPI DIABETES MELITUS “UNTUK REMAJA. Titik Imaji, 5(2).
Thamrin, H., Sanjaya, W., & Gabriella, J. (2024). Analisis pengaruh brand image dan product design terhadap purchase decision (Studi empiris: Konsumen Scarlett di DKI Jakarta). Jurnal Global Ilmiah, 1(6), 370-375.
Tristianti, L., Kusuma, S. D., & Sevtiana, A. (2022). Buku Saku Ilustrasi dengan Gaya Semi-Realis Mengenai Panduan Berpakaian untuk Perempuan dengan Masalah Bentuk dan Berat Tubuh. Jurnal Grafis, 1(1), 29–38.
Yudistira, P., & Kusumaningtyas, R. (2021). Strategi Komunikasi Pemasaran Kuliner Tradisional Di Cafe Gulo Jowo, Surakarta Melalui Media Instagram. Jurnal Ilmu Sosial Humaniora Indonesia, 1(1), 1–12.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Filosofi : Publikasi Ilmu Komunikasi, Desain, Seni Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.