Tren Terkini Dalam Ilmu Komunikasi Di Indonesia: Antara Transformasi Digital Dan Dinamika Budaya
DOI:
https://doi.org/10.62383/filosofi.v1i1.73Keywords:
Communication Science, Digital Transformation, Cultural Dynamics, Indonesia, Latest TrendsAbstract
This article presents an analysis of the latest trends in communication science in Indonesia, with a focus on the interaction between digital transformation and cultural dynamics. Through a multidimensional approach, we identify how digital technology has changed the communication landscape, influenced people’s communication practices, and triggered changes in communication culture in Indonesia. We also explore the implications of this phenomenon for various aspects of social, political and economic life in Indonesia. Thus, this article provides in-depth insight into how recent developments in communication science represent significant changes in the Indonesian context.
References
Alamsyah, I. L., Aulya, N., & Satriya, S. H. (2024). TRANSFORMASI MEDIA DAN DINAMIKA KOMUNIKASI DALAM ERA DIGITAL: TANTANGAN DAN PELUANG ILMU KOMUNIKASI. Jurnal Ilmiah Research Student, 1(3), 168-181.
Akbar, D., Susanti, P., Pangestu, Y. W., Iksan, Y., & Irwansyah, I. (2022). INDUSTRI DIGITAL DALAM DINAMIKA DEMOKRASI DI INDONESIA: ANCAMAN ATAU PELUANG?. Mediakom: Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2), 138-148.
Andzani, D. (2023). Peran Aplikasi Seluler dalam Mengubah Paradigma Bisnis dan Layanan Konsumen. Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Media Sosial (JKOMDIS), 3(3), 774-777.
Bu Ayu, I. W., Zulkarnaen, Z., & Fitriyanto, S. (2022). Budaya Digital dalam Transformasi Digital Menghadapi Era Society 5.0. Jurnal Pengembangan Masyarakat Lokal, 5(1), 20-25. Stomi, R. A., & Yuliana, N. (2023). Peran Aplikasi Whatsapp Dalam Dinamika Ilmu Komunikasi. Triwikrama: Jurnal Ilmu Sosial, 2(5), 31-40.
Creswell, J. W. (2013). Penelitian Kualitatif & Desain riset: Vol. Edisi ke 3 (Saifuddin Zuhri Qudsy, Ed.; 3rd ed.). Pustaka Pelajar.
Erwin, E., Subagja, A. D., Masliardi, A., Hansopaheluwakan, S., Kurniawan, S. D., Darmanto, E. B., & Muksin, N. N. (2023). Bisnis Digital: Strategi dan Teknik Pemasaran Terkini. PT. Green Pustaka Indonesia.
Faradis, N., Al Fauzah, N. A., & Al Anshori, M. I. (2023, November). Media Sosial dan Persepsi Publik: Analisis Strategi Kampanye Digital Calon Presiden Indonesia 2024. In Prosiding Seminar Nasional Ilmu Ilmu Sosial (SNIIS) (Vol. 2, pp. 643-652).
Lauren, C. C. (2023). Analisis Adaptasi Masyarakat Lokal terhadap Perubahan Sosial dan Tren Budaya di Indonesia Ditinjau dari Perspektif Hukum Adat. Jurnal Hukum Dan HAM Wara Sains, 2(09), 874-884.
Manasikana, R. A., & Noviani, R. (2021). Peran Media Massa dan Teknologi dalam Transformasi Keintiman di Indonesia. Calathu: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(1), 7-19.
Nuryaningrum, T. A. H. (2023). Poppin’s Magazine (Produksi Karya Majalah Tentang Dinamika di Balik Tren Circular Fashion: Thrifting) (Doctoral dissertation, Universitas Islam Indonesia).
Qothrunnada, N. A., Iswanto, J., Hendratri, B. G., & Subekan, S. (2023). Transformasi Digital Lembaga Keuangan Syariah: Peluang dan Implementasinya di Era Industri 4.0. Indonesian Journal of Humanities and Social Sciences, 4(3), 741-756.
Simbolon, M. J. I., & Simbolon, B. R. (2022). Podcast Suara Puan sebagai Sarana Literasi Digital Kaum Perempuan Melalui Platform Spotify. JURNAL SOCIAL OPINION: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 6(2), 66-85.
Suhardi, U., Budha, I. W., Awiyane, W. T., Sujawan, N., Adinatha, B., & Kardikayasa, I. M. R. (2023). Bentuk Perancangan Model Dan Pola Ilmu Komunikasi Hindu Berbasis Budaya Nusantara. Kamaya: Jurnal Ilmu Agama, 6(1), 12-26.
Wono, H. Y., Supriaddin, N., Amin, F., Indriastuti, Y., & Sufa, S. A. (2023). Media Sosial, Literasi Digital, Dan Inovasi Bisnis Trikotomi Baru Dalam Manajemen Strategi. Branding: Jurnal Manajemen dan Bisnis, 2(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Filosofi : Publikasi Ilmu Komunikasi, Desain, Seni Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.