Pengaruh Terpaan Media dan Kualitas Informasi Akun Instagram @Bogoreatery terhadap Minat Followers Berwisata Kuliner
DOI:
https://doi.org/10.62383/filosofi.v1i4.386Keywords:
Media Exposure, Information Quality, Instagram, Followers' Interest, Culinary TourismAbstract
This study aims to analyze the influence of media exposure and information quality of the Instagram account @bogoreatery on followers' interest in culinary tourism. In today's digital era, social media such as Instagram plays an important role as a source of information and in shaping people's interests and preferences, especially in the context of culinary tourism. Media exposure and information quality are important factors that can influence a person's interest. This study will examine the Instagram account @bogoreatery by making Instagram followers @bogoreatery as the subjects in this study. This study uses a quantitative approach and the theory used as the basis for this study is the Media Richness Theory. The sampling technique used is purposive sampling with a total of 400 respondents calculated using the Slovin formula. The results of the study indicate that there is an influence between media exposure and the quality of information on the Instagram account @bogoeatery on the interest of followers in culinary tourism with an influence of 48.8%, while the rest is influenced by other factors outside the variables studied.
References
Agustina, N. (2017). Mengukur Kualitas Layanan Sistem Informasi Akademik Pada Smp Uswatun Hasanah Jakarta. 19(1), 61–68.
Aisyah, D., & Engriani, Y. (2019). Pengaruh Reputasi, Kualitas Informasi, dan e-WOM terhadap Minat Beli pada Situs Jual Beli Online Tokopedia yang Dimediasi oleh Kepercayaan Pelanggan. Jurnal Kajian Manajemen Dan Wirausaha, 1(4), 48–59. http://www.topbrand-award.com
Akbar, W., & Murdiana, V. A. (2023). Pengaruh Terpaan Media Live Shopping Tiktok Terhadap Keputusan Pembelian @theoriginote. TUTURAN: Jurnal Ilmu Komunikasi, Sosial Dan Humaniora, 1(4), 108–124. https://doi.org/10.47861/tuturan.v1i4.510
Atmoko, bambang dwi. (2012). Instagram Handbook Tips Fotografi Ponsel. Media Kita.
Balaka, Muh. Y. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif (I. Ahmaddien, Ed.). Widina Bhakti Persada Bandung. www.penerbitwidina.com
Besra, E. (2012). Potensi Wisata Kuliner Dalam Mendukung Pariwisata Di Kota Padang. Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisnis, 12(1), 74–101.
Daft, R. L., & Lengel, R. H. (1986). Organizational Information Requirements, Media Richness And Structural Design*. 32(5), 554–571.
Deborah, T., & Anggraeni, D. (2022). Pengaruh Terpaan Media Terhadap Minat Berkunjung pada Sial Interfood Expo Jakarta 2022 (Studi Pada Akun Instagram @interfoodexpo). Jurnal Publish, 92(2), 70–175.
DeLone, W., & McLean, E. (2003). The DeLone and McLean model of information systems success: A ten-year update. Journal of Management Information Systems, 19(4), 9–30. https://doi.org/10.1080/07421222.2003.11045748
Effendy, O. U. (2009). ILMU KOMUNIKASI Teori dan Praktek (T. Surjaman, Ed.). PTREMAJA ROSDAKARYA.
Eka Syafrina, A. (2022). KOMUNIKASI MASSA. www.megapress.co.id
Eryc, E., & Puspa, D. A. (2023). Keefektifan Instagram Sebagai Social Commerce Pada Mahasiswa Di Kota Batam. Technologia: Jurnal Ilmiah, 14(2), 124. https://doi.org/10.31602/tji.v14i2.10271
Firdaus, A. (2017). Pengaruh Strategi Pemasaran Terhadap Minat Konsumen Membeli Produk Perumahan (Kasus Pada Perumahan Surya Mandiri Teropong Pt. Efa Artha Utama). JOM FISIP, 4.
Ginting, M. C., & Silitonga, n I. M. (2019). Pengaruh Pendanaan Dari Luar Perusahaan Dan Modal Sendiri Terhadap Tingkat Profitabilitas Pada Perusahaan Property And Real Estate Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Manajemen, 5(2), 195–204. http://ejournal.lmiimedan.net
Ginting, R., Yulistiyono, A., Rauf, A., Orba Manullang, S., Lodewyk Sentosa Siahaan, A., Putri Kussanti, D., Endi Ardiansyah, T. P., Ristia Djaya, T., Suminar Ayu, A., & Effendy, F. (2021). Etika Komunikasi dalam Media Sosial : Saring Sebelum Sharing. http://insaniapublishing.com
Hamidah, N. S., & Hakim, R. J. (2023). Peran Sosial Media Atas Perilaku Konsumtif Belanja Bagi Ibu Rumah Tangga Di Desa Lebaksari Kec.Parakansalak. Jurnal Riset Ilmiah, 2(3), 682–686.
Harmoni, A. (n.d.). Media Richness Theory dan Potensi Website sebagai Media Komunikasi CSR oleh Perusahaan.
Hurriyaturrohman. (n.d.). Penggunaan Instagram Sebagai Media Promosi Umkm Tas Pepari Leather. http://pkm.uika-bogor.ac.id/index.php/prosiding/index
Hutabarat, N., & Malau, A. R. (2022). Pengaruh Brand Ambassador Dan Citra Merek Terhadap Minat Beli Konsumen Produk Body Lotion Scarlett Di Kota Medan. Natalia Hutabarat, 1(01). http://jurnal.uhn.ac.id/index.php/ekonomibisnis
Kadir, S. (2022). KULINER BERGIZI BERBASIS BUDAYA.
Kusnadi, Y., & Mutoharoh. (2016). Pengaruh Keterimaan Aplikasi Pendaftaran Online Terhadap Jumlah Pendaftar Di Sekolah Dasar Negeri JakartA. PARADIGMA, XVIII(2), 89–101.
Maulana, A. (2022). Analisis Validtas, Reliabilitas, dan Kelayakan Instrumen Penilaian Rasa Percaya Diri Siswa Article Info ABSTRACT. Jurnal Kualita Pendidikan, 3(3), 2774–2156.
Mercius, M., & Savitri Setyo Utami, L. (2023). Pengaruh Konten Instagram @ridistaonline terhadap Minat Beli Konsumen. Kiwari, 2(1), 83–90. https://doi.org/10.24912/ki.v2i1.23058
Mubarok, J. (n.d.). Paradigma Positivisme Dan Pospositivisme Dalam Kebaharuan Penelitian Arsitektur Dan Perkotaan. Jurnal Ilmiah Arsitektur, 13(1), 11–21. https://doi.org/10.29080/eija.v4i2
Mulyana, A., & Muslih, I. (2020). Pengaruh Biaya Produksi Dan Biaya Operasional Terhadap Laba Bersih. Jurnal Riset Akuntansi/, 12(1), 14–24.
Munawwaroh, P. R. (2018). Pengaruh Terpaan Media Pada Akun Instagram @Exploresiak Terhadap Minat Kunjungan Wisata Ke Siak Sri Indrapura. JOM FISIP, 5(1).
Nainggolan, V., Rondonuwu, S. A., & Waleleng, G. J. (n.d.). Peranan Media Sosial Instagram Dalam Interaksi Sosial Antar Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial Dan Politik Unsrat Manado.
Nashrullah, M., Maharani, O., Rohman, A., Fahyuni, E. F., Nurdyansyah, & Rahmania, S. U. (2023). METODOLOGI PENELITIAN PENDIDIKAN (Prosedur Penelitian, Subyek Penelitian, dan Pengembangan Teknik Pengumpulan Data) (M. T. Multazam, Ed.). UMSIDA Press.
Nasrullah, R. (2015). Media sosial : perspektif komunikasi, budaya, dan sosioteknologi (N. S. Nurbaya, Ed.). Simbiosa Rekatama Media.
Oktarina, Y., & Abdullah, Y. (2017). Komunikasi dalam Perspektif Teori dan Praktik (Y. W. Sanyoto, Ed.; 1st ed.). Deepublish Publisher.
Putra, R. S., & Irwansyah. (2020). Media Komunikasi Digital, Efektif Namun Tidak Efisien,Studi Media Richness Theory Dalam Pembelajaran Jarak Jauh Berbasis Teknologi Di Masa Pandemi. Global Komunika, 1(2).
Rizki H, K., Astuti, E. S., & Susilo, H. (2015). Pengaruh Kemudahan Dan Kualitas Informasi Terhadap Minat Dan Keputusan Pembelian Secara Online (Survei Pada Konsumen www.ardiansmx.com). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 28(1), 56–63.
Rukmiyati, N. M. S., & Budiartha, I. K. (2016). Pengaruh Kualitas Sistem Informasi, Kualitas Informasi Dan Perceived Usefulness Pada Kepuasan Pengguna Akhir Software Akuntansi (Studi Empiris Pada Hotel Berbintang Di Provinsi Bali).
Sanaky, M. M., Saleh, L. Moh., & Titaley, H. D. (2021). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Keterlambatan Pada Proyek Pembangunan Gedung Asrama Man 1 Tulehu Maluku Tengah. JURNAL SIMETRIK, 11(1), 432439.
Sihotang, J. S. (2020). Pengaruh Kualitas Sistem, Kualitas Layanan Dan Kualitas Informasi Terhadap Kepuasan Pengguna Sistem Aplikasi Keuangan Tingkat Instansi (Sakti). 11.
Sugiyono. (2013). METODE PENELITIAN KUANTITATIF KUALITATIF DAN R&D. Alfabeta.
Suparwo, A., & Rahmadewi, P. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Informasi Dan Kepercayaan Pelanggan Terhadap Minat Beli Online Di Lazada. Jurnal Perkusi Pemasaran, Keuangan & Sumber Daya Manusia, 1.
Utari, M. (2017). Pengaruh Media Sosial Instagram Akun @Princessyahrini Terhadap Gaya Hidup Hedonis Para Followersnya. JOM FISIP, 4(2). www.beritateratas.com,
Wibawa, N. I., Basuni, A., & Aeni, N. ’. (2022). Pengaruh Terpaan Konten Video #Racunshopee Di Tiktok Terhadap Perilaku Konsumtif. JPRMEDCOM : Journalism, Public Relation and Media Communication Studies Journal, 4(1). https://journal.unsika.ac.id/index.php/JPRMEDCOM
Widyaputri, N., Suwu, E. A. A., & Tumiwa, J. (2022). Analisis Pemanfaatan Aplikasi Instagram Dalam Pemasaran Bisnis Online Shop. JURNAL ILMIAH SOCIETY, 2(2), 1–9. https://databoks.katadata.co.id
Wiklestari, I., Dyah Kusumaningtyas, S., Jakarta, A., Ekonomi, F., & Gunadarma, U. (n.d.). Pengaruh Terpaan Media Sosial Instagram Pada Akun @Explorebogor Terhadap Minat Berkunjung Ke Tempat Destinasi Wisata Bogor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Filosofi : Publikasi Ilmu Komunikasi, Desain, Seni Budaya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.