Strategi Pengajaran Pantomim di SMP Negeri 1 Kawali untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa dalam Persiapan Kompetisi Pantomim AntarSiswa

Authors

  • Irna Nuraeni Universitas Muhammadiyah Tasikmalaya
  • Asep Wasta Universitas Muhammadiyah Tasikmalaya
  • Budi Dharma Universitas Muhammadiyah Tasikmalaya

DOI:

https://doi.org/10.62383/imajinasi.v2i2.677

Keywords:

Pantomime, Creativity, Competition, Teaching strategies

Abstract

The background of this study is based on the absence of formal pantomime learning in the curriculum or in extracurricular activities, but the school is able to achieve achievements in pantomime competitions. This study aims to examine the pantomime teaching strategy at SMPN 1 Kawali in improving student creativity as preparation for facing pantomime competitions between students. This study uses a qualitative descriptive analytical approach with data collection techniques in the form of observation, interviews, documentation and literature studies. The subjects of this study were art and culture teachers and students who were prepared as participants in the pantomime competition. The results of this study indicate that the teaching strategies applied include: (1) Application of a scientific approach and application of the discovery learning method, experimental method, drill method, demonstration method, (2) talent search selection strategy through NMB (Nesaka Mencari Bakat) activities and dance extracurricular activities, (3) competition strategy which includes the stages of introducing basic pantomime concepts, exploring themes and storylines, designing movements and development, intensive training and periodic evaluation of student abilities in terms of expression, movement techniques and creativity. All of these strategies have been proven to be able to improve student creativity, prepare them optimally for competition, and produce achievements in pantomime competitions.

                                                                                

References

Ariffudin, Y. (2020). Sedulur Pantomim Purwokerto sebagai media dakwah.

Astina, C., & Rahman, R. A. (2023). Pantomim: “Evalutainment methods” dalam peningkatan efikasi diri maharah al-kalam siswa MTs Terpadu Al-Kautsar, 3.

Baehaqi, I. (2020). Metode perlombaan dalam pembelajaran menurut perspektif Islam.

Elviana, F., Fakar, A., & Bulan, A. (2020, March). Pendidikan karakter dan pengajaran dengan metode demonstrasi untuk kemajuan belajar generasi milenial. Prosiding Seminar Nasional IPPeMas, 1(1), 702–706.

Fahri, M. (2020). Pembelajaran pantomim dengan menggunakan model Jigsaw pada kelas VIII A di SMP IT Ar Raihan Bambanglipuro Bantul [Skripsi, Institut Seni Indonesia Yogyakarta].

Gustiawan, R., Mayar, F., & Desyandri. (2023). Analisis pembelajaran seni drama untuk melatih kreativitas pada siswa sekolah dasar kelas tinggi. INNOVATIVE: Journal of Social Science Research, 3(2), 11372–11383.

Ifianti, T., & Fitriani, E. (2022). Drama dalam pembelajaran bahasa Inggris: Tantangan dan harapan. ALFABETA: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, 5(1), 10–18. https://doi.org/10.33503/alfabeta.v5i1.1895

Iswantara, N. (2019). Pantomim di Indonesia: Sebuah metode pendidikan. Dance and Theatre Review, 2(1).

Khaeriyah, E., Saripudin, A., & Kartiyawati, R. (2018). Penerapan metode eksperimen dalam pembelajaran sains untuk meningkatkan kemampuan kognitif anak usia dini. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 102–119.

Kurniawan, W. Y. (2021). Implementasi teori belajar konstruktivistik Jerome Bruner dalam pembelajaran pendidikan agama Islam di SMP Negeri 9 Yogyakarta. Islamika: Jurnal Keislaman dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 21–37.

Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya keterampilan belajar di abad 21 sebagai tuntutan dalam pengembangan sumber daya manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 29–40. https://doi.org/10.31849/lectura.v12i1.5813

Munir, D. R., & Fajar, A. (2023). Pendampingan guru dalam pembelajaran kosakata bahasa Arab menggunakan teknik pantomim. JPM: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 206–211.

Muqodas, I. (2015). Mengembangkan kreativitas siswa sekolah dasar. 9(2).

Pratama, F. R. (2016). Penyutradaraan video musik “Coffternoon” dengan menggunakan pantomim sebagai pendukung penuturan cerita [Skripsi, Institut Seni Indonesia Yogyakarta].

Ramdani, N. G., Fauziyyah, N., Fuadah, R., Rudiyono, S., Septiyaningrum, Y. A., Salamatussa’adah, N., & Hayani, A. (2023). Definisi dan teori pendekatan, strategi, dan metode pembelajaran. Indonesian Journal of Elementary Education and Teaching Innovation, 2(1), 20. https://doi.org/10.21927/ijeeti.2023.2(1).20-31

Susanti, R. D. (2020). Efektivitas penggunaan media video pantomim dalam pembelajaran menulis teks deskripsi pada siswa kelas VII SMP Negeri 3 Jetis Bantul tahun ajaran 2019/2020. Program Studi PBSI, Universitas PGRI Yogyakarta.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Downloads

Published

2025-06-16

How to Cite

Irna Nuraeni, Asep Wasta, & Budi Dharma. (2025). Strategi Pengajaran Pantomim di SMP Negeri 1 Kawali untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa dalam Persiapan Kompetisi Pantomim AntarSiswa. Imajinasi : Jurnal Ilmu Pengetahuan, Seni, Dan Teknologi, 2(2), 184–195. https://doi.org/10.62383/imajinasi.v2i2.677

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.