Komunikasi Efektif Sebagai Strategi Psikologi dalam Meningkatkan Kinerja dan Penyelesaian Konflik Organisasi
DOI:
https://doi.org/10.62383/filosofi.v2i2.614Keywords:
Communication Strategies, Organizational Communication, PsychologyAbstract
Organizational communication is crucial in enhancing performance, productivity, and creating a harmonious work environment. In management psychology, communication serves as a tool for information exchange and a means to build interpersonal relationships and manage conflicts. This study employs a literature review method by analyzing five key articles related to organizational communication. The results indicate that effective communication can enhance motivation, reduce conflicts, and strengthen employee engagement. Barriers such as perceptual differences and information overload can be addressed through appropriate communication strategies, including the use of technology and psycholinguistic approaches. Therefore, good communication should be a priority within organizations to create a more efficient and collaborative work system
References
Adnyana, Iw. D. P., Larasti, A., & Heriyanti. (2025). Strategi dan Hambatan dalam Mewujudkan Komunikasi Organisasi yang Efektif. Co-Value: Jurnal Ekonomi, Koperasi & Kewirausahaan, 15(9), 1–16. https://journal.ikopin.ac.id
Cahyati, I. K., & Adelia, M. (2024). Kepemimpinan dan Budaya Organisasi: Kunci Optimalisasi Kinerja di Tempat Kerja. Indonesian Journal of Public Administration Review, 1(3), 14. https://doi.org/10.47134/par.v1i3.2550
Hajar, D. D., Mawaddah, E. M., Fitriatuzzuhria, H., Sulusiyah, S., & Mu’alimin, M. (2024). Peran Komunikasi Efektif dalam Penyelesaian Konflik. Jurnal Pelita Nusantara, 2(3), 277–285. https://doi.org/10.59996/jurnalpelitanusantara.v2i3.622
Jannah, A. T. Z., Tamammy, R., Agustin, M., & Mu’alimin. (2024). Membangun Komunikasi Efektif untuk Menghadapi Konflik Organisasi. Jurnal Ilmu Komputer Revolusioner, 8(6), 47–53.
Khaunaini, M. F. F., Arroyyani, P., Komariyah, N. L., Ellyana, A., & Mu’alimin. (2024). Meningkatkan Kinerja Organisasi Melalui Komunikasi Efektif. Jurnal Adminstrative Science, 5(1), 12–22. https://doi.org/10.54471/idarotuna.v5
Laurentia, D. R., Ramadani, K. U., Made, P. N., Mellysari D.A.P Yas, & Faradila, M. A. (2024). EFEKTIFITAS KOMUNIKASI DALAM ORGANISASI: DAMPAKNYA TERHADAP KEPEMIMPINAN DAN KINERJA KARYAWAN. JUSKOP-Jurnal Studi Komunikasi Dan Politik, 1, 224–228.
Mu’alimin, Salsabilla, L. A., Jannah, S., & Amrullah, M. Z. (2024). Komunikasi Dalam Kepemimpinan Organisasi. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 2(4), 64–80. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i4.372
Pinem, H., Lumbantoruan, M. A., Tamara, R., Baskoro, D. A., & Saragih, L. S. (2024). Hambatan Komunikasi dan Penyelesaian Konflik Dalam Negosiasi Bisnis. Student Scientific Creativity Journal, 2(4), 173–181. https://doi.org/10.55606/sscj-amik.v2i4.3555
Prasetya, D., & Zakaria, D. A. (2025). ANALISI PENERAPAN KOMUNIKASI ORGANISASI TERHADAP KINERJA KARYAWAN DI PT. DUTA PALMA NUSANTARA, KUANNTAN SINGINGI PROVINSI RIAU. Cerdika: Jurnal Ilmiah Indonesia, 5(1), 92–98.
Rafdeadi, & Kholil, S. (2023). MEMBACA IKLIM KOMUNIKASI KAMPUS: EKSPLORASI PADA CIVITAS ACADEMIKA FAKULTAS DAKWAH DAN KOMUNIKASI UIN SUSKA RIAU. Jurnal Ilmu Komunikasi UHO : Jurnal Penelitian Kajian Ilmu Sosial Dan Informasi, 8(4), 626–642. https://doi.org/10.52423/jikuho.v8i4.110
Renwarin, H., Rahawarin, M. A., & Selanno, H. (2024). Pengaruh Motivasi, Gaya Kepemimpinan Dan Iklim KerjaTerhadap Kinerja Pegawai. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4(3), 11554–11562.
Saniah, N., Lestari, I., & Daulay, A. S. (2024). Peran Komunikasi Organisasi Pada Lembaga Baiturrahman dalam Mengembangkan Masyarakat Qurani di Kota Tanjung Balai. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4(3), 14861–14873.
Saragih, K. W. (2024). Jurnal Evaluasi Pendidikan (JEP) PENTINGNYA KOMUNIKASI UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS KINERJA ANTARA GURU DENGAN PEGAWAI SEKOLAH. Jurnal Evaluasi Pendidikan (JEP), 6(1), 57–65. https://journalpedia.com/1/index.php/jtmm/
Tursanurohmad, N., Wilantara, M., Misnan, & Pranawukir, I. (2024). The Role Of Business Administration In The Implementation Of Organizational Communication Within The Warung Tegal Franchise Network In The Jabodetabek Area. ETTISAL: Journal of Communication, 9(2), 324–344.
Zhu, Y. (2024). The Power of Words: Exploring the Role of Psycholinguistics in Enhancing Communication, Motivation, and Performance in the Workplace. Proceedings of the 4th International Conference on Literature, Language, and Culture Development, 1–13. https://doi.org/10.54254/2753-7064/61/2025.18981
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Filosofi : Publikasi Ilmu Komunikasi, Desain, Seni Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.