Integrasi Kearifan Lokal Sedekah Bumi dalam Pencapaian P5 di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.62383/filosofi.v2i1.499Keywords:
Sedekah Bumi, Pancasila Student Profile, Elementary SchoolAbstract
Local wisdom plays an important role in education, especially in shaping students' characters in accordance with the nation's cultural values. This study aims to examine the integration of local wisdom Sedekah Bumi in achieving the Pancasila Student Profile (P5) in elementary schools. Sedekah Bumi, as a local tradition rich in cultural values, can be an effective medium in shaping students' characters in accordance with Pancasila values. The research method used is literature study and qualitative research with a descriptive approach. The results of the study indicate that the integration of Sedekah Bumi in the elementary school curriculum can improve students' understanding of Pancasila values, such as mutual cooperation, social concern, and love for the environment. This implementation also supports the achievement of P5 which includes believing and being devoted to God Almighty, global diversity, mutual cooperation, independence, critical thinking, and creativity.
References
Aisyah, S. (2023). Integrasi kearifan lokal sedekah bumi dengan mata pelajaran seni budaya dan prakarya (SBDP). Kompasiana. Retrieved from Kompasiana
Hidayat, R. (2022). Pendidikan karakter melalui kearifan lokal. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 11(2), 99–112.
Irsan, I., Nurmaya, A. L., Nurlaila, M., & Syamsurijal, S. (2024). Kearifan lokal sebagai pilar utama dalam pembentukan karakter siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 1814–1825.
Koentjaraningrat. (2002). Kebudayaan, mentalitas, dan pembangunan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Kurniawan, F. (2019). Peran kearifan lokal dalam pembentukan karakter siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 14(1), 78–91.
Lestari, E. (2023). Integrasi nilai-nilai kearifan lokal dalam kurikulum sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(3), 145–158.
Mulyani, S. (2021). Implementasi kearifan lokal dalam pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(4), 189–202.
Nugroho, A. (2019). Implementasi pendidikan karakter berbasis kearifan lokal.
Prasetyo, B. (2023). Peran kearifan lokal dalam pendidikan karakter. Jurnal Pendidikan Karakter, 3(2), 89–102.
Putri, A. (2020). Integrasi kearifan lokal dalam pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 101–114.
Rizal, Y. K., & Nur, L. (2024). Implementasi program P5 dalam menumbuhkan nilai-nilai kearifan lokal. Jurnal Penelitian Pendidikan, 24(2), 227–237. https://doi.org/10.17509/jpp.v24i2.73375
Sari, M. (2019). Kearifan lokal sebagai media pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 13(1), 56–67.
Setiawan, D. (2021). Pendidikan karakter berbasis kearifan lokal. Jurnal Pendidikan Karakter, 4(1), 67–80.
Susanto, T. (2019). Pendidikan karakter melalui tradisi lokal. Jurnal Ilmu Pendidikan, 10(2), 56–69.
Suyanto, S. (2013). Pendidikan karakter: Landasan, pilar, dan implementasi. Yogyakarta: Penerbit Erlangga.
Tilaar, H. A. R. (2009). Pendidikan, kebudayaan, dan masyarakat madani Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.
Wijaya, H. (2020). Kearifan lokal dan pendidikan karakter. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 12(3), 123–136.
Yulianto, A. (2022). Kearifan lokal sebagai sumber pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan, 9(1), 34–47.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Filosofi : Publikasi Ilmu Komunikasi, Desain, Seni Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.