Komunikasi Eufemisme dalam Berita Penembakan Brigadir J pada Media Online Detik.com dan Kompas.com

Authors

  • Muh. Salman Rafiq Universitas KH. Abdul Chalim
  • Puji Laksono Universitas KH. Abdul Chalim

DOI:

https://doi.org/10.62383/filosofi.v1i3.194

Keywords:

Euphemisms, Police, Brigadier J, Detik.com, Kompas.com

Abstract

The results of the research obtained showed that the use of euphemisms was used as a support, in 10 news stories found as many as 372 words, namely 161 in Detik.com news, and 211 words in Kompas.com news with their respective uses. The forms of euphemisms used are metaphors, initials, acronyms, uptake, foreign languages, and periphrases. Furthermore, the audience's perspective is determined by the framing made on the news using metaphors, catchphrases, exemplars, depictions, visual images, roots and appeal to principle. In Detik.com news the perspective of the audience is made with Brigadier J as the victim, while in the news Kompas.com the perspective of the audience is directed at Brigadier J as the perpetrator because of the issue of sexual harassment.

 

 

References

Chaer, A. (2009). Pengantar Semantik Bahasa Indonesia. Jakarta: Rhineka Cipta.

Chaterine, R. N. (2022, July 11). Anggota Propam Polri tewas usai baku tembak di rumah dinas pejabat Mabes. Kompas. Retrieved from https://nasional.kompas.com/read/2022/17/11/15275671/anggotapropam-polri-tewas-usai-baku-tembak-di-rumah-dinas-pejabat-mabes

Erioyanto. (2006). Analisis Teks Media. Yogyakarta: LKiS Pelangi Aksara.

Farisa, C. F. (2022, July 27). Munculnya sosok Bharada E ke publik dan temuan Komnas HAM soal penembakan. Kompas. Retrieved from https://nasional.kompas.com/read/2022/07/27/16221161/munculnya-sosok-bharada-e-ke-publik-dan-temuan-komnas-ham-soal-penembakan?page=all#page2

Harahap, A. S. (2006). Jurnalistik Televisi Teknik Menburu dan Menulis Berita TV. Jakarta: PT. INDEKS.

Keraf, G. (1984). Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Kriyantono. (n.d.). Teknik Praktis Riset Komunikasi: Disertasi Contoh Praktis Riset Media, Public Relations, Advertising, Komunikasi Organisasi, Komunikasi Pemasaran. Jakarta: PRENADA MEDIA GROUP.

Laili, & Nurul, E. (2012). Eufemisme dan Desfemisme Pada Wacana Lingkungan dalam Media Massa di Indonesia. Yogyakarta: Universitas Gajah Mada Yogyakarta.

Luwarso, L. (1986). Reformasi Media Massa. Jakarta: Aliansi Jurnalis Indonesia.

Ohoiwutun, P. (2007). Sosiolingustik Memahami Bahasa Dalam Konteks Masyarakat dan Kebudayaan. Jakarta: Visipro.

Putu Wijana, I. D., & Rohmadi, M. (2008). Semantik Teori dan Analisis. Surakarta: Yuma Pustaka.

Ramadhan, A. B. (2022, July 11). Penembakan Brigadir J di rumah pejabat polisi, Brigadir J dari Propam tewas. Detik News. Retrieved from https://news.detik.com/berita/d-6173409/polisi-tembak-polisi-di-rumah-pejabat-polri-brigadir-j-dari-propam-tewas

Romli, A. S. M. (2014). Jurnalistik Online. Bandung: Nuansa Cendikia.

Sutarman. (2013). Tabu Bahasa dan Eufemisme. Surakarta: Yuma Pustaka.

Syahri, M. (2002). Intervensi Pemerintah Terhadap Kebebasan Pers dan Munculnya Eufemisme. Malang: Universitas Negeri Malang.

Wahjuwibowo, I. S. (2015). Pengantar Jurnalistik Teknik Penulisan Berita, Artikel, & Feature. Banten: Rumah Pintar Komunikasi.

Published

2024-06-27

How to Cite

Muh. Salman Rafiq, & Puji Laksono. (2024). Komunikasi Eufemisme dalam Berita Penembakan Brigadir J pada Media Online Detik.com dan Kompas.com. Filosofi : Publikasi Ilmu Komunikasi, Desain, Seni Budaya, 1(3), 211–226. https://doi.org/10.62383/filosofi.v1i3.194