Benda Pusako Minangkabau sebagai Ide Penciptaan Lampu Hias dengan Teknik Ukir dan Kolase

Authors

  • Jiffi Machlan Universitas Negeri Padang
  • Irwan Irwan Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.62383/abstrak.v1i4.264

Keywords:

Heirlooms, Decorative Lamps, Collages

Abstract

The aim of making this work is to visualize the application of Minangkabau pusako objects such as kurambik, keris, talempong, tingkuluak tanduak, tambua, carano, traditional clothing and other cultural tools into decorative objects, namely decorative lamps using carving and collage techniques. The creation method used in this final work is the exploration, design and embodiment stages to visualize Minangkabau pusako objects into decorative lamp works. Based on this method, works are created in the form of decorative lamps in various forms of Minangkabau pusako objects as objects, which are made using collage techniques. The author created seven works entitled (1) male kurambik decorative lamp (2) kurambik batano decorative lamp; (3) Carano decorative lamps with Ati Ati motifs; (4) Carano Kipeh Cino decorative lamps; (5) tingkuluak tanduak decorative lights; (6) Kapalo Buffalo Kaluak Paku decorative lights; (7) buffalo head decorative lamp.

References

Agatha, Y., Praditia, Y., & dkk. (2016). Kerajinan seni ukir kayu Desa Labuapi, Kecamatan Labuapi Kabupaten Lombok Barat Nusa Tenggara Barat. Vol. 6(3). Diambil dari https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPSP/article/view/7184#:text=(2)%20Alat%2Dalat%20yang,kuas%2C%20kompresor%20dan%20s pet%20suntikan

Amir, M. S. (2012). Masyarakat adat Minangkabau terancam punah. Jakarta: PT. Mutiara Sumber Widya.

Amri, S. (2022). Penerapan motif ragam hias tradisional Minangkabau pada jam hias (Laporan Karya Akhir). Padang: FBS, UNP.

Amrozi, M. I. (2022). Induk ayam sebagai simbol kasih sayang ibu dalam karya seni lukis kontemporer (Laporan Karya Akhir). Padang: FBS, UNP.

Bastomi, S. (1981). Landasan berapresiasi seni rupa. Semarang: IKIP Semarang Press.

Cahya, N. A. (2022). Berbagai contoh seni ukir. Diambil dari https://www.pinhome.id/blog/contoh-seni-ukir-nusantara/

Dillistone, F. W. (2002). The power of symbols. Yogyakarta: Kanisius.

Eksiklopedia Minangkabau. (2011). Diambil dari https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://journal.isipadangpanjang.ac.id/index.php/RELIEF/article/download/2162/828&ved=2ahUKEwj2mOiIvryHAxWdzTgGHeegFn8QFnoECBQQAQ&usg=AOvVaw2zaQEQfMJbfOgxCZl_OkSP

Fachri, H., dkk. (2021). Carano Minangkabau dalam ekspresi kriya kayu. Relief: Journal of Craft, 1(1), 2.

Fernando, F. (2013). Perancangan buku senjata kurambik khas Minangkabau Sumatera Barat. Dekave, 3(6), 18-19.

Gustami, S. P. (2002). Menetapkan wacana seni kriya Indonesia sebagai akar seni rupa Indonesia. Makalah Seminar Internasional Seni Rupa, Program Pascasarjana Yogyakarta, ISI.

Gustami, S. P. (2008). Nukilan seni ornamen Indonesia. Yogyakarta: Sekolah Tinggi Seni Rupa Indonesia Yogyakarta.

Ilhaq, M. (2018). Keris dalam budaya Minangkabau: ‘Visualisasi nilai kepemimpinan pangulu’. Jurnal Seni Desain dan Budaya, 3(2), 77-82.

Mesra, & Soeprayogi, H. (n.d.). Penerapan ornamen Batak Toba dengan teknik kolase pada kerajinan pot bunga sebagai elemen interior. Hlm. 7.

Murtono, S., & Suherjanto, I. (2014). Seni budaya. Jakarta: Yudhistira.

Musa, L. A. D., & Hasis, P. K. (2021). Pembelajaran seni rupa untuk anak usia dini. Penerbit Ada. Diambil dari https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=BnUTEAAAQBAJ&oi=nd&pg=PA1&dq=pengertian+seni&ots=5lWnKPdmib&sig=t9w2jcCB2v1Gx zCPOtaHR1_nA&redir_esc=y#v=onepage&q=pengertian%20seni&f=fale

Mutia, I. N., & Eliza, D. (2019). Pelaksanaan pengembangan karakter peduli lingkungan bagi anak dalam konteks alam takambang jadi guru. Aulad: Journal on Early Childhood, 2(2). Diakses pada 8 Desember 2019 dari https://aulad.org/index.php/aulad/article/view/32

Rahmanita, N., & Yulimarni. (2016). Pelaminan adat masyarakat Minangkabau (kajian bentuk dan fungsi). Corak Jurnal Seni Kriya, 5 Mei-Oktober.

Sabri, M., & Hanifuddin, I. (2012). Harta dalam konsepsi adat Minangkabau. Juris Jurnal Ilmiah Syari’ah, 11(1), 3.

Safliana, E. (2018). Seni dalam perspektif Islam. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 7(1), 100-107. Diambil dari https://jurnal.arraniry.ac.id/index.php/islamfutura/article/view/3058

Sahayu, W. (2022). Alam takambang jadi guru: Menelisik falsafah pendidikan berbasis kearifan lokal di Minangkabau. Vokal: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra Indonesia, 75-82.

Sanada, I. (2013). Patung hewan dari kayu karya Sergei Bobkov. Diambil dari http://heartbreaker-boy.blogspot.com/2013/06/patung-hewan-dari- kayu-karya-sergei.html?m=1

Sastra, A. I. (2015). Konsep batalun dalam penyajian talempong renjeang anam salabuhan di Luhak Nan Tigo Minangkabau (Doctoral dissertation, Institut Seni Indonesia Surakarta).

Solichah, S., & Ayusari. (2017). Keterampilan kolase. Jogjakarta: Indopublikia.

Sudarmono, & Sukijo. (1979). Pengetahuan teknologi kerajinan ukir kayu. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Sukimin, A. W., & Sutandur, E. (2008). Terampil berkarya seni rupa 1. Solo: PT Tiga Serangkai Pustaka Mandiri.

William, A. (2021). Apa itu seni ukir dan bagaimana perkembangannya di Indonesia?. Diambil dari https://tirto.id/apa-itu-seni-ukir-dan-bagaimana-perkembangannya-di-indonesia-gbNQ

Published

2024-08-01

How to Cite

Jiffi Machlan, & Irwan Irwan. (2024). Benda Pusako Minangkabau sebagai Ide Penciptaan Lampu Hias dengan Teknik Ukir dan Kolase. Abstrak : Jurnal Kajian Ilmu Seni, Media Dan Desain, 1(4), 323–333. https://doi.org/10.62383/abstrak.v1i4.264