Tantangan dan Prospek Pendidikan Vokasi di Era Digital

Tinjauan Literatur

Authors

  • Riza Ubihatun Politeknik Perkapalan Negeri Surabaya
  • Aninda Ilmi Aliyya Politeknik Perkapalan Negeri Surabaya
  • Fardi Wira Politeknik Perkapalan Negeri Surabaya
  • Viby Izmi Ardhelia Politeknik Perkapalan Negeri Surabaya
  • Denny Oktavina Radianto Politeknik Perkapalan Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.62383/abstrak.v1i3.118

Keywords:

Education, Economy, Employment, Vocational Studies

Abstract

The integration of vocational education curriculum with industry needs is a crucial step in preparing graduates to face the evolving dynamics of the job market. Literature review highlights the importance of curriculum relevance to industry needs, encompassing contemporary skills such as artificial intelligence and robotics, in enhancing graduates' readiness to contribute to economic development. Collaboration between vocational education institutions and industries plays a key role in ensuring curriculum relevance. However, challenges such as inflexibility in the curriculum and resistance to change remain issues to be addressed. Ongoing evaluation is necessary to ensure the effectiveness of the curriculum in preparing graduates. Measures such as increased collaboration with industries, enhanced curriculum flexibility, and investment in vocational education infrastructure are key to improving curriculum integration. Thus, vocational education is expected to continue playing a crucial role in supporting sustainable economic growth.

References

Agustina, R., Rukhmana, T., Pitri, N., & Meirisa, S. (2023). Sistem Pendidikan Digital. Cendikia Mulia Mandiri.

Ahmadi, F., & Ibda, H. (2019). Konsep dan aplikasi literasi baru di era revolusi industri 4.0 dan society 5.0. CV. Pilar Nusantara.

Aksenta, A., Irmawati, I., Ridwan, A., Hayati, N., Sepriano, S., Herlinah, H., ... & Ginting, T. W. (2023). Literasi Digital: Pengetahuan & Transformasi Terkini Teknologi Digital Era Industri 4.0 dan Sociaty 5.0. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Amin, N. F. (2024). Penggunaan Prinsip Kerjasama Dalam Program Non-Pendidikan. POTRET PENDIDIKAN DAN PEMBELAJARAN DI INDONESIA, 24.

Andayani, E., Hariani, L. S., & Jauhari, M. (2021). Pembentukan kemandirian melalui pembelajaran kewirausahaan sosial untuk meningkatkan kesadaran sosial dan kesadaran ekonomi. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi, 6(1), 22-34.

Anggraena, Y., Felicia, N., Eprijum, D., Pratiwi, I., Utama, B., Alhapip, L., & Widiaswati, D. (2022). Kajian akademik kurikulum untuk pemulihan pembelajaran.

Ariyani, D., & Nugraheni, N. (2024). Menuju Pendidikan Berkualitas: Kontribusi Indonesia dalam Pencapaian Sustainable Development Goals (SDGs). Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI), 1(3), 198-205.

Basuki, W. (2022). Manajemen pendidikan teknologi kejuruan dan vokasi. Bumi Aksara.

Dewi, K. C., Ciptayani, P. I., Surjono, H. D., & Priyanto, P. (2019). Blended Learning: Konsep dan Implementasi pada Pendidikan Tinggi Vokasi.

Dianawati, E. P. (2022). PROJECT BASED LEARNING (PjBL): Solusi Ampuh Pembelajaran Masa Kini. Penerbit P4I.

Fonna, N. (2019). Pengembangan revolusi industri 4.0 dalam berbagai bidang. Guepedia.

Irianto, H. A. (2017). Pendidikan sebagai investasi dalam pembangunan suatu bangsa. Kencana.

Isma, A. (2023). Peta Permasalahan Pendidikan Abad 21 di Indonesia. Jurnal Pendidikan Terapan, 11-28.

Lase, D. (2019). Pendidikan di era revolusi industri 4.0. SUNDERMANN: Jurnal Ilmiah Teologi, Pendidikan, Sains, Humaniora dan Kebudayaan, 12(2), 28-43.

Movitaria, M. A., Amnillah, M., & Anirah, A. (2022). Pengembangan Kurikulum.

Muharika, D. (2019). Metodologi penelitian evaluasi program. Alfabeta.

Patton, A., Salim, G., Prakoso, L. Y., Prihantoro, K., Pramono, B., Indarjo, A., ... & Feber, W. (2021). Strategi Pertahanan Melalui Optimalisasi Kesejahteraan Masyarakat Pesisir Perbatasan. Syiah Kuala University Press.

Pradipta, H. R. (2022). POLITIK PENDIDIKAN DI INDONESIA ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0 (Studi Kasus Kebijakan Pendidikan Tinggi Vokasi) (Doctoral dissertation, Faculty of Social and Political Science).

Purnamawati, P., & Yahya, M. (2019). Model Kemitraan SMK dengan Dunia Usaha dan Dunia Industri.

Raihansyah, M. Z., Abqari, R. V., Alwafy, M. H., Syafa'at, M. B., & Radianto, D. O. (2024). Pentingnya Pendidikan Vokasi dalam Mengembangkan Ilmu Bisnis Maritim di Indonesia. Journal of Creative Student Research, 2(2), 12-30.

Said, U. (2019). Inovasi Kebijakan Pendidikan Kejuruan Berbasis Entrepreneur. Zifatama Jawara.

Suaidy, M. S. (2017). Model pedampingan implementasi kurikulum 2013 di Madrasah Ibtidaiyah Negeri-2 Kumai Kabupaten Kotawaringin Barat (Doctoral dissertation, IAIN Palangka Raya).

Suyana, N., Istianah, S., Nahayati, N., Marhamah, M., & Puadah, P. (2024). Model Pembelajaran Berbasis Proyek Madrasah Aliyah Kejuruan Informatika dalam Memasuki Pasar Kerja. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(01).

Wardoyo, T. H. (2024). EVALUASI DAN AKREDITASI PROGRAM MBKM. Revolusi Pendidikan: Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM), 124.

Yasdin, I. (2023). Politik Pendidikan Kejuruan: Teori dan Praktik. Indonesia Emas Group.

Published

2024-05-14

How to Cite

Riza Ubihatun, Aninda Ilmi Aliyya, Fardi Wira, Viby Izmi Ardhelia, & Denny Oktavina Radianto. (2024). Tantangan dan Prospek Pendidikan Vokasi di Era Digital : Tinjauan Literatur. Abstrak : Jurnal Kajian Ilmu Seni, Media Dan Desain, 1(3), 01–11. https://doi.org/10.62383/abstrak.v1i3.118

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.