Implementasi Kartu Kosakata Visual Guna Peningkatan Kemampuan Membaca Siswa Kelas Dua di Sekolah Dasar Baturetno 1 dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia

Authors

  • Mustika Imerita Egashanti Kirdanu Universitas PGRI Ronggolawe (UNIROW) Tuban

DOI:

https://doi.org/10.62383/realisasi.v2i3.696

Keywords:

Media, Cards, PTK, Elementary-School

Abstract

Abstract. This research aims to improve the reading skills of second-grade students at SDN Baturetno 1 through the use of picture word cards. The methodology applied is known as Classroom Action Research (PTK), which is carried out over two cycles. The participants in this study consisted of seven second-grade students from SDN Baturetno 1. The date of the research is November 5, 2024. Data collection methods include pre-survey, reading ability assessment, pre-test, and post-test. The research findings show that the integration of picture word cards significantly improves students' reading skills. In the first cycle, the learning completeness rate was 60.14%, which increased to 80.43% in the second cycle, which showed an increase of 20.29%. In short, the use of picture word cards has been proven to be effective in improving the reading proficiency of second-grade students at SDN Baturetno 1.

References

Colleta, V. P., & Steinert, J. J. (2020). Why normalized gain should continue to be used in analyzing preinstruction and postinstruction scores on concept inventories. Physical Review Physics Education Research, 16(1), Article 010108. https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.16.010108

Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan. (2019). Pedoman-PKB. Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan. https://mintotulus.wordpress.com/wp-content/uploads/2019/08/pedoman-pkb.pdf

Kurniawan, Y., Aziz, F., Kolong, N., Zulkarnaini, H., Rusydi, & Juniati, S. (2022). Penelitian tindakan kelas. PT Global Eksekutif Teknologi. http://www.globaleksekutifteknologi.co.id

Kusumodestoni, R. H., & Wahono, B. B. (2022). Penerapan metode waterfall pada aplikasi multimedia interaktif pengenalan huruf hijaiyah berbasis Android pada PAUD Nabata. Jurnal Informatika, Manajemen dan Teknologi, 24(1), 1–8. https://doi.org/10.23969/infomatek.v24i1.4402

Laely. (2013). Peningkatan kemampuan membaca permulaan melalui penerapan media kartu gambar. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 7(2). https://doi.org/10.21009/jpud.072

Maria. (2020). Penggunaan media kartu kata untuk meningkatkan kemampuan membaca pada siswa kelas 2 sekolah dasar: The use of word card media to improve reading ability in grade 2 students in primary schools. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. http://www.ojs.iptpisurakarta.org/index.php/edudikara

Nurfatdhillah. (2021). Media pembelajaran (Awahita, Ed.). CV Jejak, Anggota IKAPI.

Parawansa, K. I., Haryanto, S., & Mulyani, P. S. (2022). Penggunaan media flashcard untuk meningkatkan kemampuan membaca siswa pada mata pelajaran Bahasa Indonesia di MI Klesman. Jurnal Informatika dan Teknologi Pendidikan, 2(2), 72–78. https://doi.org/10.25008/jitp.v2i2.18

Sabri, M., Marwiah, M., & Saeful, M. (2023). Media kartu kata bergambar untuk meningkatkan kemampuan membaca siswa sekolah dasar. Judikdas: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Indonesia, 2(4), 183–190. https://doi.org/10.51574/judikdas.v2i4.887

Sukarelawa, T., & Ayu. (2024). N-Gain vs Stacking. Suryacahya.

Walidah, & Sukarto. (2024). Implementasi media kartu huruf dalam pembelajaran aksara Jawa kelas 3 sekolah dasar. Jurnal Kependidikan, 13(2). https://jurnaldidaktika.org

Widyowati, F. T., Rahmawati, I., & Priyanto, W. (2020). Pengembangan media pembelajaran membaca mengeja berbasis aplikasi untuk kelas 1 sekolah dasar. International Journal of Community Service Learning, 4(4), 332–337. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v4i4

Wulandari, G. A., & Ambara, P. (2021). Media kartu Uno berbasis multimedia interaktif pada kemampuan kognitif anak usia dini dalam mengenal dan berhitung angka. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(2), 211–219. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/jjpaud/index

Yumarni, & Jambi. (2022). Pengaruh gadget terhadap anak usia dini. Jurnal Literasiologi, 8. https://www.kompas.com

Downloads

Published

2025-06-19

How to Cite

Mustika Imerita Egashanti Kirdanu. (2025). Implementasi Kartu Kosakata Visual Guna Peningkatan Kemampuan Membaca Siswa Kelas Dua di Sekolah Dasar Baturetno 1 dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Realisasi : Ilmu Pendidikan, Seni Rupa Dan Desain, 2(3), 57–66. https://doi.org/10.62383/realisasi.v2i3.696

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.