Analisis Tindak Tutur Dalam Youtube Podcast Warung Kopi (PWK) Episode Brandon Salim Dalam Meningkatkan Kemampuan Keterampilan Menyimak Siswa
DOI:
https://doi.org/10.62383/realisasi.v1i3.195Keywords:
Speech Acts, Listening Skills, PodcastAbstract
This research aims to analyze speech acts in the YouTube Podcast Warung Kopi (PWK) episode of Brandon Salim which was released on October 29 2023, in order to improve students' listening skills. This research uses a qualitative descriptive method that describes symptoms, facts, or events, systematically and accurately. Qualitative descriptive is a method that utilizes qualitative data and explains it descriptively. The results of the analysis show that there are 24 types of speech acts in the podcast, including locutionary, illocutionary, assessive, directive, expressive, commissive, declaration, and perlocutionary. Accessive speech acts are the most dominant with 12 utterances, followed by illocutionary acts with 11 utterances. The use of various types of speech acts reflects the diversity and complexity of communication in the podcast. This analysis reveals that understanding and practicing various speech acts can help students listen more carefully and critically,
References
Aviana, & Hidayah. (2015). Pengaruh konsentrasi belajar terhadap prestasi belajar siswa di SD Negeri Pogot Kidul 1 Kecamatan Kaliwungu Kabupaten Semarang. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 30-33.
Farah, F., & Siti, S. (2017). Analisis tindak tutur dalam novel Marwah di Ujung Bara karya R.H., 5(1), 51-62.
Giatri, Sahlan, & Dian. (2023). Tindak tutur ilokusi dalam konten YouTube: Analisa channel serta pemanfaatannya sebagai bahan ajar teks persuasi di kelas VIII SMP, 3(3), 6372–6389.
Haikal, R. (2023). Pemanfaatan podcast Deddy Corbuzier pada pembelajaran menulis argumentasi siswa kelas X SMA Pondok Pesantren Riyadlul Janah Bogor tahun ajaran 2023/2024.
Laila, D. (2021). Inovasi perangkat pembelajaran menggunakan aplikasi podcast. Prosiding Seminar Nasional Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia (SemNas PBSI).
Novita, Herman, & Andi. (2022). Tindak tutur ilokusi dalam podcast JK-W dan ND-M dalam kanal YouTube serta manfaatnya sebagai bahan ajar pragmatik di perguruan tinggi, 5(1), 60-73.
Slamet, T. (2025). Efektivitas penggunaan media audio-visual untuk meningkatkan keterampilan menyimak siswa pada mata pelajaran Pendidikan Bahasa Indonesia.
Ummah, A. H., Khatoni, M. K., & Khairurromadhan, M. (2020). Podcast sebagai strategi dakwah di era digital: Analisis peluang dan tantangan. KOMUNIKE.
Utomo, A. P. Y. (2021). Analisis tindak tutur representatif dalam video “Cara Belajar dengan Teknik Pomodoro” pada kanal YouTube Hujan Tanda Tanya. Journal of Education and Technology, 1(1).
Wita, O., & Ngusman, A. M. (2022). Strategi bertutur dalam tindak tutur ekspresif siswa pada proses pembelajaran Bahasa Indonesia, 4953–4966.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Realisasi : Ilmu Pendidikan, Seni Rupa dan Desain

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.