Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Metode Tutor Sebaya pada Pembelajaran Tari Kelas X1 SMA Negeri 5 Padang
DOI:
https://doi.org/10.62383/imajinasi.v1i4.393Keywords:
peer tutoring method, efforts to improve learning outcomes, student learning outcomes, classroom action research (PTK), SMA Negeri 5 Padang, improving learning outcomesAbstract
2024 Efforts to Improve Student Learning Outcomes Using the PeerThis research aims to explain and describe efforts to improve student learning outcomes using the peer tutoring method in class X1 dance learning at SMA Negeri 5 PadangTutor Method in Class X1 Dance Learning at SMA Negeri 5 Padang. The type of research carried out was classroom action research (PTK) which was carried out in 2 cycles. The research subjects were 36 students of class XI.F1 SMAN 5 Padang. The data collection techniques used were observation, documentation and data analysis. The results of this research show that learning dance using the peer tutoring method was successful in improving the learning outcomes of class XI students at SMAN 5 Padang. It can be proven that before using the peer tutoring method, the average student score in cycle I was below the KKM, namely 70.5 with a KKM of 80. Meanwhile, in cycle II, student learning outcomes using the peer tutoring method increased by an average of 80.5. So it can be concluded that the application of learning through the peer tutoring method can improve student learning outcomes at SMAN 5 Padang.
References
Ahmad, Susanto. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Cucu, Suhana. (2014). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Revika Aditama.
Dari, W. W., Yuliasma, Y., & Susmiarti, S. (2019). Penerapan Metode Tutor Sebaya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik Kelas VII Dalam Pembelajaran Seni Tari Di SMP Negeri 3 Kota Solok. Jurnal Sendratasik, 8(3), 51-60.
Darmadi. (2017). Pengembangan Model Dan Metode Pembelajaran Dalam Dinamika Belajar Peserta didik. Yogyakarta: Deepublish. Tersedia dalam google books database
Darsono. (2000). Belajar dan Pembelajaran. Semarang: IKIP Press. Fathurrohman, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran Modern Konsep Dasar,Inovasi Dan Teori Pembelajaran. Yogyakarta: Garudhawaca.
Dewi, Kumara Jauhari dkk. 2013. Peningkatan Kemampuan Menari Siswa Dengan Menggunakan Metode Kelompok Di Kelas V Sd Plus Marhamah. E-Jurnal Sendratasik, FBS, Universitas Negeri Padang Vol 2 No 1 2 Seri B.
Febianti, Y. N. (2014). Peer Teaching (Tutor Sebaya) Sebagai Metode Pembelajaran Untuk Melatih Peserta didik Mengajar. Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi, 2(2).
Goerge Terry and Stephen Fraklin. (1987) Prinsiples of Management. Illinois: Richrad D. Irwin, h. 298.
Hamalik, oemar. (2005). Kurikulum Dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara. Hasrianti, H. (2012). Upaya Meningkatkan Motivasi Peserta didik Dalam Belajar Seni Budaya Kelas Viii Di Smp Negeri 3 Watansoppeng Kabupaten Soppeng (Doctoral dissertation, FSD).
M. Jazuli. (2008). Pendidikan Seni Budaya Suplemen Pembelajaran Seni Tari. Semarang: Universitas Negeri Semarang Press
Masni, H. (2017). Strategi meningkatkan motivasi belajar mahapeserta didik. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 5(1), 34-45.
Ngatmi. (2021). Penerapan Metode Tutor Sebaya Untuk Meningkatkan Keterampilan Menggambar Pola Busana Rumah Sederhana. Semarang: NEM.
NURYANI, B. (2013). Peningkatan Prestasi Belajar seni tari melalui model pembelajaran tutor sebaya.
Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y. S., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal basicedu, 6(4), 6313-6319.
Yorian, Anisa Suyana (2019). Penerapan Metode Tutor Sebaya dalam Pembelajaran Tari di SMPN 1 Unggul Bukittinggi.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Imajinasi : Jurnal Ilmu Pengetahuan, Seni, dan Teknologi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.