Penerapan Tutor Sebaya pada Esktrakurikuler Tari Pasambahan Kreasi di SMP Negeri 25 Padang
DOI:
https://doi.org/10.62383/imajinasi.v1i3.259Keywords:
Peer Tutor, Extracurricular, Pasambahan Dance CreationAbstract
This study aims to find out how the results of extracurricular dance pasambahan creations using the peer tutor method at SMP Negeri 25 Padang. This type of research is qualitative research using a descriptive method. The research instrument is the researcher himself and is assisted by supporting instruments such as stationery and cameras. The data in this study uses secondary data and primary data. Data were collected through literature studies, observations, interviews and documentation. The steps to analyze the data are data reduction, data display and conclusion. The results of the study show that the application of the peer tutor method in dance extracurricular arts at SMP Negeri 25 Padang has improved the ability of students to understand 3 basic elements of dance, namely wiraga, wirama, and wirasa. This is evident from the observation results, from the first meeting to the last meeting. There has been an increase in the ability of students to make movements, adjust movements with musical accompaniment, and a sense has arisen when students make movements.
References
Adila, M., Indrayuda, I., & Darmawati, D. (2019). Penerapan Pendekatan Saintifik Pada Pembelajaran Seni Tari Oleh Guru Kelas VII.10 Di SMP Negeri 2 Kota Solok. Jurnal Sendratasik, 7(3), 53. https://doi.org/10.24036/jsu.v7i3.103407
Anggara, A., Amini, F., Siregar, M., Muhammad, F., & Syafrida, N. (2023). Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar pada Satuan Pendidikan Jenjang SMP. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 1899–1904.
Asriati, A. (2012). Tari Pasambahan Dan Falsafah Minang Dalam Perspektif Alim Ulama Kota Padang. Humanus, 11(2), 145–159. https://doi.org/10.24036/jh.v11i2.2164
Astuti, F. (2016). FUJI_ASTUTI_BUKU_SENI_TARI_1.pdf.
Fatmala, I. (2021). Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakurikuler Pada Seni Tari Serampang 12 Di SMA Negeri 1 Pinggir Kabupaten Bengkalis Tahun Ajaran 2019/2020 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Riau).
Febrian, D., & Syeilendra, S. (2023). Pelaksanaan Ekstrakurikuler Marching Band Di MAN 3 Padang. Jurnal Kajian Dan Penelitian Umum, 1(5), 214–222. https://doi.org/10.47861/jkpu-nalanda.v1i5.450
Friatma, F., & Syeilendra, S. (2023). Pelaksanaan Pembelajaran Seni Budaya (Musik) di Kelas VIII.2 SMPN 3 Sungai Geringging. Ranah Research: Journal of Multidisciplinary Research and Development, 5(3), 186–196. https://doi.org/10.38035/rrj.v5i3.750
Khairunnisa, K., & Darmawati, D. (2022). Makna Gerak Tari Piriang Suluah Di Sanggar Aguang Kelurahan Sigando Kecamatan Padangpanjang Timur Kota Padangpanjang. Jurnal Sendratasik, 11(2), 165. https://doi.org/10.24036/js.v11i2.114567
Mariati, P. (2020). Penerapan Metode Simulasi Pada Matakuliah Pendidikan Seni Tari Untuk Anak Usia Dini Guna Meningkatkan Ketrampilan Gerak Mahasiswa PG PAUD Unusa. Pedagogi Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 6, 67–75.
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2020). Qualitative Data Analysis (4th ed.). SAGE Publications.
Nasution, A. F. (2023). Metode Penelitian Kualitatif (Cetakan Pe). CV. Harfa Creative.
Nuryanto, S. (2017). Manajemen Kegiatan Ekstrakurikuler di SD Al Irsyad 01 Purwokerto. Jurnal Kependidikan, 5(1), 151–168. https://doi.org/10.24090/jk.v5i1.1260
Putri, S., & Syeilendra, S. (2023). Ekstrakurikuler Paduan Suara Di MAN 2 Kota Padang dalam mengembangkan potensi akademik serta kreatifitas adalah Madrasah Aliyah Negeri 2. Jurnal Kajian Dan Penelitian Umum, 1(5), 135–147.
Utari, T. S. G., Tresnawati, C., & Alifah, G. N. (2021). Inovasi Pendidikan Melalui Model Pembelajaran Peer Tutoring (Tutor Sebaya) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Islamic Educational Journal, 3(1), 14–25.
Wali, G. N. K., Winarko, W., & Murniasih, T. R. (2020). Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa Dengan Penerapan Metode Tutor Sebaya. RAINSTEK: Jurnal Terapan Sains & Teknologi, 2(2), 164–173. https://doi.org/10.21067/jtst.v2i2.3574
Wibowo, B. S., Guru, P., Ibtidaiyah, M., Riau, U. M., & Arab, P. B. (2022). JOTE Volume 3 Nomor 2 Tahun 2022 Halaman 160-169 JOURNAL ON TEACHER EDUCATION Research & Learning in Faculty of Education METODE SUGGESTOPEDIA: ALTERNATIF METODE. Journal on Teacher Education, 3, 160–169.
Yahya, R. N., Putri, F. S., Safitri, A., Zizah, S. N., & Mulyana, A. (2023). Implementasi Pelaksanaan Ekstrakurikuler Wajib dan Pilihan SD Negeri dan SD Swasta di Kota Bandung (Penelitian Kualitatif terhadap SDN Negeri 172 Andir Kidul dan SD Bintang Madani). Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Riset Pendidikan, 2(1), 202-207.
Yulita, S. (2020). Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakurikuler Seni Tari Persembahan Melayu Riau Di SMPN 1 Rokan IV Koto Kabupaten Rokan Hulu Provinsi Riau TA 2019/2020 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Riau).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Imajinasi : Jurnal Ilmu Pengetahuan, Seni, dan Teknologi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.