Motif Siriah Gadang dan Bunga Anggrek Pada Kain Selendang Menggunakan Teknik Batik Tulis dan Bordir
DOI:
https://doi.org/10.62383/abstrak.v2i1.520Keywords:
Siriah Gadang, Orchid Flowers, Handwritten Batik, EmbroideryAbstract
This final work aims to create works of written batik and embroidery art in the form of shawls by visualizing the beauty and uniqueness of the Siriah Gadang Motif and Orchid Flowers which have various types of colors as an effort to preserve Minangkabau culture, traditions and nature. The creation method for this final work is carried out in stages, namely: the preparation stage, the observation stage of the theme that the author raises, the elaboration stage (In-depth Stage), the synthetic stage (idea creation), the concept realization stage which is a follow-up stage to the completion stage of the work and finally the completion stage or Finishing Works. Based on the method used, a work in the form of a shawl with Siriah Gadang and Orchid Flower motifs was created using written batik and embroidery techniques. The author created seven works in the form of shawls with the titles: Elegance, Optimism, Softness, Happiness, Tranquility, Luxury, Luck.
References
Christyawaty, E. (2018). Makna motif hias sirih gadang pada ukiran bangunan tradisional Minangkabau. Berkala Arkeologi Sangkhakala, 14(2), 227.
Febrasari, A. (2018). Batik Tulis Padang Lamun: Padang Lamun sebagai sumber ide perancangan batik tulis untuk selendang sutra.
Gumi, F. (2016). Bordir manual Tasikmalaya. 1–23.
Hadi, N. (2020). Pengertian motif batik dan filosofinya. 15.
Haniful Furqon, & Elpatsa, A. (2024). Penerapan motif Minangkabau sebagai elemen dekoratif pada keramik hias dengan teknik wax resist. Imaginasi: Jurnal Ilmu Pengetahuan, Seni, dan Teknologi, 1(3), 150–165.
Moerniwati, A. D. E. (n.d.). Studi batik tulis. 30–41.
Nelmira, W., Adriani, & Halmawati. (2021). Desain motif, alat dan proses pembuatan kerajinan bordir kerancang Bukittinggi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 542–550.
Rahmi, T. (2012). Ragam hias ukiran Minangkabau sebagai sumber inspirasi inovasi batik pada industri kecil dan industri rumah tangga. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 9(1), 58.
Rona Almos, dkk. (2014). Pantun dan pepatah-petitih Minangkabau berleksikon flora dan fauna. XIII(2), 301–316.
Selviana, N., Tjahya, E., & Dah, S. (2019). Jenis-jenis anggrek (Orchidaceae) di hutan rawa gambut Kabupaten Belitung. Floribunda, 6(2).
Shalika, M. P., Sibarani, R., & Setia, E. (2020). Makna ornamen rumah gadang Minangkabau: Kajian semantik. Humanika, 27(2), 70–81.
Shidiqy, H. A., Wahidah, B. F., & Hayati, N. (2019). Karakterisasi morfologi anggrek (Orchidaceae) di hutan Kecamatan Ngaliyan Semarang. Al-Hayat: Journal of Biology and Applied Biology.
Triyanto, A., & Rahmad, R. (n.d.). Bunga anggrek sebagai ide dasar penciptaan motif batik. 550–560.
Yana, A., & Ernis, E. (2023). Keindahan bunga anggrek dalam karya renda dan sulam. Serupa The Journal of Art Education, 12(1), 87.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Abstrak : Jurnal Kajian Ilmu seni, Media dan Desain

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.