Analisis Struktur Gerak Ibing Jagatraharja di Padepokan Fajar Kancana Kumpay Kuning Putra Desa Nagarakembang Kabupaten Majalengka

Authors

  • Tika Rostika Universitas Muhammadiyah Tasikmalaya
  • Arni Apriani Universitas Muhammadiyah Tasikmalaya
  • Budi Dharma Universitas Muhammadiyah Tasikmalaya

DOI:

https://doi.org/10.62383/abstrak.v2i1.508

Keywords:

Ethnochoreology, Pencak Silat Ibing, Movement Structure

Abstract

This study aims to analyze one of the movements that is characteristic of Padepokan Fajar Kancana Kumpay Kuning Putra in Nagarakembang Village, Majalengka Regency, namely the Ibing Jagatraharja movement. Ibing Pencak Silat can be interpreted as a basic martial arts movement presented in the form of dance or the development of the pencak silat martial arts movement. The form of the Jagatraharja Movement is a development of core movements such as Tonjok, Nahan, and Siku Ajul. The problem raised in this study is to describe the structure of the Ibing Jagatraharja movement. The purpose of this study is to describe the structure of the movement of Ibing Jagatraharja Padepokan Fajar Kancana Kumpay Kuning Putra. This study uses a qualitative method with a descriptive approach with data collection techniques of observation, interviews and documentation.

 

References

Adiwijaya, S., Harefa, A. T., Isnaini, S., Raehana, S., Mardikawati, B., Laksono, R. D., & Muslim, F. (2024). Buku ajar metode penelitian kualitatif. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Data, A. (2014). Teknik pengumpulan data. Jurnal Pendidikan MIPA Susunan Redaksi, 4.

Ediyono, S., & Widodo, S. T. (2019). Memahami makna seni dalam pencak silat. Panggung, 29(3).

Muhtar, T. (2020). Pencak silat. UPI Sumedang Press.

Narawati, T. (2013a). Etnokoreologi: Pengkajian tari etnis & kegunaannya dalam pendidikan seni. International Conference on Languages and Arts, 70–74.

Narawati, T. (2013b). Etnokoreologi: Pengkajian tari etnis & kegunaannya dalam pendidikan seni. International Conference on Languages and Arts, 70–74.

Narawati, T. (2020). Etnokoreologi: Teori dan praktek dalam pendidikan. UPI Press.

Royce, A. P. (2007). Antropologi tari (Terj. FX Widaryanto). Bandung: Sunan Ambu Press STSI Bandung.

Simatupang, S. L. B. (2015). Ibing pencak silat Garutan pada Padepokan Panglipur Putra Mekar Wangi di Desa Wanaseda Kecamatan Wanaraja Kabupaten Garut (Disertasi Doktor, Universitas Pendidikan Indonesia).

Sucipto. (2001). Pendekatan keterampilan taktis dalam pembelajaran pencak silat. Jakarta: Direktorat Jenderal Olahraga.

Sugiyono, P. D. (2019). Metode penelitian pendidikan (kuantitatif, kualitatif, kombinasi, R&D dan penelitian pendidikan). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2014). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2015). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D (Ed. ke-7). Bandung: Alfabeta.

Suwaryo, S. H., Hadisuprapto, P., Soponyono, E., & MH, S. (2008). Peranan organisasi perguruan seni beladiri pencak silat dalam meminimalisasi kejahatan.

Syakhrani, A. W., & Kamil, M. L. (2022). Budaya dan kebudayaan: Tinjauan dari berbagai pakar, wujud-wujud kebudayaan, 7 unsur kebudayaan yang bersifat universal. Cross-border, 5(1), 782–791.

Widaningsih, M. (2023). Analisis gerak dan makna 13 jurus pencak silat Ligar Mustofa di Cilembang Tasikmalaya (Disertasi Doktor, Universitas Muhammadiyah Tasikmalaya).

Downloads

Published

2025-01-15

How to Cite

Tika Rostika, Arni Apriani, & Budi Dharma. (2025). Analisis Struktur Gerak Ibing Jagatraharja di Padepokan Fajar Kancana Kumpay Kuning Putra Desa Nagarakembang Kabupaten Majalengka. Abstrak : Jurnal Kajian Ilmu Seni, Media Dan Desain, 2(1), 150–164. https://doi.org/10.62383/abstrak.v2i1.508

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.