Pembelajaran Gerak Dasar Tari Kijang Pada Anak Usia Dini di Sanggar Rangga Setra Manik Pakuan Tasikmalaya

Authors

  • Seni Lidusyiami Universitas Muhammadiyah Tasikmalaya
  • Asti Tri Lestari Universitas Muhammadiyah Tasikmalaya
  • Budi Dharma Universitas Muhammadiyah Tasikmalaya

DOI:

https://doi.org/10.62383/realisasi.v2i1.495

Keywords:

Basic Movement, Learning, Art Studio, Deer Dance, Art Education

Abstract

The research is entitled "Learning the Basic Movements of the Kijang Dance in Early Childhood at Sanggar Rangga Setra Manik Pakuan, Tasikmalaya City". The aim is to find out the process of learning deer dance and the results of learning carried out at Sanggar Rangga Setra Manik Pakuan. This research focuses on how the learning process and learning outcomes are used or applied in learning the basic movements of deer dance at Sanggar Rangga Setra Manik Pakuan, Tasikmalaya city. This research uses qualitative research methods that are descriptive analysis. This research was carried out through field studies in the form of observations, interviews and documentation, which then became a source of data for analysis. The results of the findings carried out by the researchers were that the process of learning deer dance at Sanggar Rangga Setra Manik Pakuan carried out training for 2 months or 8 meetings, and during learning used the drill/rehearsal method. At the end of the learning outcomes, children take exams as a form of class promotion, which are carried out in various public places, with the aim of training the child's level of self-confidence.

References

Gola, Nisa Dzurun. 2023. “Nisa Dzurun Gola, 2023 PEMBELAJARAN TARI KIJANG UNTUK MENINGKATKAN KECERDASAN KINESTETIK ANAK USIA 5- 6 TAHUN DI TK IT AL-WASIILAH KECAMATAN CIBEUREUM KOTA TASIKMALAYA Universitas Pendidikan Indonesia | Repository.Upi.Edu | Perpustakaan.Upi.Edu.” 1–9.

Nur’afifah, Dina, Leli Kurniawati, and Asep Deni Gustiana. 2019. “Meningkatkan Kecerdasan Kinestetik Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Tari Kijang.” Edukid 16(1):24–33. doi: 10.17509/edukid.v16i1.20730.

Nurzaqwan, Putri, Fakhriah, and Rosmiati. 2019. “Peningkatan Keterampilan Motorik Halus Anak Melalui Kreativitas Seni Melipat Di Paud Tgk Chiek Murhaban Lamteuba Aceh Besar.” Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Anak Usia Dini, 2(1):30–39.

Penulis, Tim, Irwan Soulisa, Moh Supratman, Okta Rosfiani, Reno Renaldi, Widya Tri Utomo, Cecep Maman Hermawan, Chelsi Ariati, Apriani Riyanti, Sonya Fanny Tauran, Nike Astiswijaya, and Astri Sutisnawati. 2022. EVALUASI PEMBELAJARAN.

Pipit Muliyah, Dyah Aminatun, Sukma Septian Nasution, Tommy Hastomo, Setiana Sri Wahyuni Sitepu, Tryana. 2020. “済無No Title No Title No Title.” Journal GEEJ 7(2).

Resi, L. A., Haryono, S., & Subiyantoro, S. (2019). Pendidikan Seni Tari Sanggar Seni Sarwi Retno Budaya Surakarta Sebagai Pengembangan Karakter Anak. Mudra Jurnal Seni Budaya, 34(3), 402–410. https://doi.org/10.31091/mudra.v34i3.648

Sambarwati, M., Tari, P., Stimulus, M., Kijang, T., Meningkatkan, U., & Siswa, K. (n.d.). Martina Sambarwati, 2014 Pembelajaran Tari Melalui Stimulus Tari Kijang Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Kelas Iv Di Sdn Cintabodas 3 Kabupaten Tasikmalaya Universitas Pendidikan Indonesia | repository.upi.edu | perpustakaan.upi.edu. 1–9.

Santi, Eli. 2014. “Journal of Elementary Education-PENINGKATAN KUALITAS PEMBELAJARAN MATERI MEMBUAT BENDA KONSTRUKSI MELALUI MODEL EXPLICIT INSTRUCTION Eli.” Peningkatan Hasil Belajar Menulis Puisi Bebas Melalui Metode Suggestopedia 3(November):14–20.

Sari, M. (2021). Universitas Islam Riau. Ekonomi Pembangunan, 3(1), 35–50.

Soehartono, I. (2011). Metode penelitian sosial: suatu teknik penelitian bidang kesejahteraan sosial dan ilmu sosial lainnya. Tesis KOMI, 51.

Sukarya, S. P. . (2016). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Melaksanakan Proses Belajar Mengajar Melalui Pendidikan Pelatihan Guru. Jurnal Penelitian Pendidikan, 01, 1–23.

Syaadah, R., Ary, M. H. A. A., Silitonga, N., & Rangkuty, S. F. (2023). Pendidikan Formal, Pendidikan Non Formal Dan Pendidikan Informal. Pema (Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(2), 125–131. https://doi.org/10.56832/pema.v2i2.298

Umbara, D. P., Apriani, A., & Pd, M. (2020). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL DALAM PEMBELAJARAN TARI KIJANG UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENARI BAGI SISWA KELAS VII SMP NEGERI 3 CIAMIS. In Jurnal Pendidikan Seni (Vol. 3, Issue 2).

Video Tari Kijang Untuk Pengenalan Budaya Pada Anak, P., Novitasari, A., & Yunimar Ningsih, S. (n.d.). Usia 5-6 Tahun di TK N 02 Tiumang.

Yulianti, N., Sya’idah, N., Desyandri, & Mayar, F. (2022). Pentingnya Penerapan Pembelajaran Seni Tari dalam Membentuk Mental Siswa di Kelas 3 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 1877–1882. https://core.ac.uk/download/pdf/322599509.pdf

Downloads

Published

2025-01-08

How to Cite

Seni Lidusyiami, Asti Tri Lestari, & Budi Dharma. (2025). Pembelajaran Gerak Dasar Tari Kijang Pada Anak Usia Dini di Sanggar Rangga Setra Manik Pakuan Tasikmalaya. Realisasi : Ilmu Pendidikan, Seni Rupa Dan Desain, 2(1), 155–166. https://doi.org/10.62383/realisasi.v2i1.495

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.