Pengaruh Musik J-Pop terhadap Mood dan Produktivitas Mahasiswa Saat Belajar

Authors

  • Ghaeril Juniawan Parel Hakim Institut Pertanian Bogor
  • Gandi Abetnego Simangunsong Institut Pertanian Bogor
  • Muhammad Rafi Rusafni Institut Pertanian Bogor
  • Muhammad Ilham Nurfajri Institut Pertanian Bogor
  • Humannisa Rubina Lestari Institut Pertanian Bogor

DOI:

https://doi.org/10.62383/misterius.v2i2.650

Keywords:

Japanese Popular Music, J-Pop, Learning Productivity, Mood, Students

Abstract

J-Pop music has become an important part of students’ lifestyles and plays a role in influencing their mood and learning productivity. This study employed a descriptive quantitative method by distributing an online questionnaire to 194 students who regularly listen to J-Pop while studying. Results showed that 69.8% of respondents felt their mood improved before studying when listening to this music, and 40.2% reported completing tasks more quickly. These findings indicate that J-Pop can serve as a positive stimulus to enhance motivation and focus during academic activities. However, its effects are subjective and highly dependent on individual preferences and study habits. Therefore, J-Pop has the potential to be part of an effective learning strategy if adapted to students’ personal characteristics and contexts. This study emphasizes the importance of considering psychological aspects when utilizing music as a learning aid to support students’ academic performance.

 

References

Agustin, F. R., & Cahyani, R. A. (2021). Pengaruh musik pop terhadap fokus belajar mahasiswa di masa pandemi. Jurnal Psikologi Nusantara, 4(1), 34–42.

Andaryani, E. T. (2019). Pengaruh musik dalam meningkatkan mood booster mahasiswa. Jurnal Musikolastika, 1(2), 109–115.

Anniza, K. (2018). Globalisasi industri hiburan Jepang dan Korea: Pengaruh terhadap perspektif publik antar negara. Global: Jurnal Politik Internasional, 20(2).

Dewi, L. R., & Anggraini, S. N. (2022). Dampak musik favorit terhadap mood positif mahasiswa selama belajar. Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia, 7(1), 49–55.

Fatihamah. (2024). Pengaruh musik latar belakang terhadap konsentrasi mahasiswa dalam situasi belajar. Indonesian Journal of Business Innovation, Technology and Humanities (IJBITH), 1(1), 176–180. Universitas Bhayangkara Jakarta Raya.

Hasanah, U., & Ramadhan, B. (2020). Preferensi musik pop Asia dan kesehatan mental mahasiswa. Jurnal Intervensi Psikologi, 3(1), 67–75.

Islamiyah, A. N., Priyanto, N. M., & Prabhandari, N. P. D. (2020). Diplomasi budaya Jepang dan Korea Selatan di Indonesia tahun 2020: Studi komparasi. Jurnal Hubungan Internasional, 13(2), 257–275.

Izzah, L., Rahmawati, & Humairoh, H. (2020). Pengaruh mendengarkan musik terhadap mood belajar pada mahasiswa Manajemen Dakwah UIN Suska Riau. STAI Diniyah Pekanbaru & UIN Suska Riau. [Artikel non-jurnal].

Lidinillah Alfath, N., Emanuela, O., & Fatma, A. (2022). Pengaruh musik populer dalam membantu tingkat pemahaman pembelajaran matematika terhadap siswa SMA. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 24–26. Universitas Pendidikan Indonesia.

Maulidia, H., Rosyada, M., & Hartono, B. S. (2024). Dampak keberadaan JKT48 terhadap gaya hidup konsumtif fans: Studi pada mahasiswa UIN Gusdur Pekalongan. Jurnal Sahmiyya, 3(1), 37–41.

Novianti, N. (2007). Dampak drama, anime, dan musik Jepang terhadap minat belajar bahasa Jepang. Jurnal Lingua Cultura, 1(2), 151–156. Bina Nusantara University.

Prawira, A. S., & Murti, H. A. S. (2025). Pengaruh mendengarkan musik pada mood mahasiswa. Jurnal Kajian Ilmu Psikologi, 9(5), 1–5. Universitas Kristen Satya Wacana.

Putri, M. A., & Suherman, A. (2024). Persepsi mahasiswa terhadap penggunaan musik sebagai media penunjang produktivitas belajar. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Psikologi, 2(1), 12–18.

Rohmah, D. U. (2023). Motivasi belajar pemelajar bahasa Jepang otodidak pada anggota grup Facebook komunitas "Ayo Belajar Bahasa Jepang Sehari-Hari". Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Jepang, Universitas Negeri Surabaya, 231–238.

Sulaiman, I. J. (2023). Ketertarikan terhadap pembelajaran bahasa Jepang melalui lirik lagu JPOP. Jurnal Pendidikan Bahasa Jepang, 9(1), 78–82.

Syafitri, R. M., & Maulida, F. (2021). Pengaruh musik Jepang terhadap semangat belajar mahasiswa jurusan Sastra Jepang. Jurnal Wacana Jepang, 8(2), 102–110.

Taqiyya, A. P., Subhan, S. S., & Indriyani, D. (2024). Pengaruh mendengarkan musik terhadap mood belajar mahasiswa. Jurnal Multidisiplin Inovatif, 8(5), 946–954. Politeknik STIA LAN Jakarta.

Widiasanti, P., & Kurniawan, R. (2023). Hubungan antara intensitas mendengarkan musik J-Pop dengan tingkat produktivitas belajar mahasiswa. Jurnal Psikologi Edukatif, 6(1), 21–30.

Yoga, A. N. (2023). Sejarah perkembangan pop culture jejepangan di Kota Jambi 2018–2023. KRINOK: Jurnal Pendidikan Sejarah & Sejarah FKIP UNJA.

Yunita, R., & Rahmayanti, I. (2020). Efektivitas musik asing terhadap konsentrasi dan retensi mahasiswa. Jurnal Psikologi Integratif, 5(2), 57–64.

Downloads

Published

2025-06-12

How to Cite

Ghaeril Juniawan Parel Hakim, Gandi Abetnego Simangunsong, Muhammad Rafi Rusafni, Muhammad Ilham Nurfajri, & Humannisa Rubina Lestari. (2025). Pengaruh Musik J-Pop terhadap Mood dan Produktivitas Mahasiswa Saat Belajar. Misterius : Publikasi Ilmu Seni Dan Desain Komunikasi Visual., 2(2), 65–73. https://doi.org/10.62383/misterius.v2i2.650

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.